Čínská automobilka Zeekr patří mezi nejrychleji rostoucí výrobce prémiových elektromobilů (BEV). Spadá pod koncern Geely Holding Group a od svého spuštění v roce 2021 zaznamenala působivou expanzi nejen na domácím trhu, ale také v zahraničí. Podle dostupných údajů dosáhla ke konci roku 2024 kumulativních prodejů přes 418 000 vozidel, přičemž jen v roce 2024 se počítá s dodávkou 222 123 vozů. Díky tomu se značka vyhoupla na pozici čínské prémiové BEV jedničky.
Golden Battery Gen 2: Rychlonabíjení pro náročné
Jedním z nejvýraznějších technologických počinů Zeekru je tzv. Golden Battery Gen 2. Ta je založena na lithium-železo-fosfátové baterii (LFP), která vyniká svou stabilitou, dlouhou životností a nižší cenou oproti některým jiným typům akumulátorů. Pro mnoho řidičů je ale nejatraktivnější schopnost bleskového dobíjení. Tuto baterii má například Zeekr 007, který v nové verzi přišel na trhy v létě 2024. V Číně je prodáván mezi zhruba 670 000 až 960 000 Kč.
Díky interně vyvíjené konstrukci dosahuje maximálního nabíjecího výkonu 5,5C, což v praxi znamená, že dobití z 10 % na 80 % stavu nabití (SoC) zvládne za zhruba 10,5 minuty (při využití vysokovýkonných nabíjecích stojanů Zeekr). Tento údaj je v současné masové produkci baterií skutečně unikátní. Navíc se chlubí i schopností krátkodobého vybíjení až 22C (v pulsním režimu do tří sekund), díky čemuž je možné podávat extrémně vysoký výkon třeba při akceleraci.
Co znamená 5,5C a 22C?
Pojmy 5,5C a 22C patří ke klíčovým charakteristikám baterií. Hodnota “C” vyjadřuje poměr mezi proudem a kapacitou baterie:
- 5,5C nabíjecí výkon znamená, že baterie zvládne dobíjet proudem 5,5násobku své kapacity. Pokud má tedy baterie kapacitu 80 kWh, 5,5C udává teoretický proud 5,5 × 80 kW = 440 kW (jedná se o zjednodušený příklad).
- 22C vybíjecí výkon značí schopnost baterie dočasně “vydat” přibližně 22násobek kapacity baterie v krátkých pulsech, například při prudké akceleraci.
Zeekr ve skupině Geely: Sdílená platforma a silné zázemí
Zeekr stojí po boku dalších značek koncernu Geely, jako jsou Volvo, Polestar či Lotus. Společně usilují o ambiciózní cíl: dosáhnout do roku 2027 hranice 5 milionů prodaných vozů ročně. Zeekr přitom hraje významnou roli v prémiovém segmentu, kde kombinuje nejmodernější technologie se zaměřením na vyšší cenovou hladinu.
Díky sdíleným platfomám, jako je například SEA (Sustainable Experience Architecture), se jednotlivé značky mohou soustředit na rychlejší vývoj a testování nových funkcí a technologií. Zároveň se daří udržet relativně kompaktní nákladovou strukturu, protože mnohé komponenty se vyrábějí společně ve velkém měřítku.
Máte elektromobil? Podělte se o své zkušenosti s ostatními
Pomozte ostatním pochopit, jaké to je žít s elektromobilem. Podělte se o své zkušenosti a pošlete nám je. Budeme rádi za vaše postřehy i za příběh vaší cesty k elektromobilitě. Jak na to, se dozvíte zde.
Modelová paleta: Od sportovních kupé až po rodinné MPV
Zeekr si získává zákazníky různými typy karoserií, aby pokryl rozličné potřeby a preference. V nabídce jsou sportovně laděné modely (jako 001 GT Shooting Brake či 001 FR), luxusní MPV (009), ale i rodinná SUV pro volný čas. Cenové rozpětí vozů se pohybuje přibližně od 200 000 RMB až do 800 000 RMB, což značí vysokou variabilitu a schopnost oslovit široké spektrum náročných zákazníků.
Pokročilá softwarová výbava a autonomní řízení
Kromě baterií se Zeekr profiluje i v oblasti inteligentních kokpitů a autonomních funkcí řízení. Automobilka vyvíjí vlastní řídicí jednotky (tzv. ADCU Max) a spoléhá na silný výpočetní výkon od společnosti NVIDIA. Díky integraci pokročilých senzorů a umělé inteligence mohou vozy Zeekr pružně reagovat na aktuální dopravní situaci či přizpůsobovat své vnitřní prostředí dle preferencí posádky.
Velkou výzvou pro všechny automobilky vstupující do éry autonomního řízení je schopnost rychlých over-the-air (OTA) aktualizací. Zeekr v tomto směru drží krok – nová softwarová vylepšení umožňují do vozů implementovat funkce doporučené přímo uživatelskou komunitou. To přispívá ke stálému zlepšování uživatelského zážitku i bezpečnosti.
Výstavba nabíjecí infrastruktury: Klíč k úspěchu
U elektromobilů je naprosto klíčová dostupnost výkonných nabíjecích stanic. Zeekr proto masivně investuje do budování vlastní sítě rychlonabíječek, které mohou dosahovat výkonu až 800 kW. Jen v Číně je již v provozu několik tisíc takových stojanů a do budoucna se plánuje rozšíření do zahraničí – například do Thajska, Austrálie, Spojených arabských emirátů či Brazílie.
Zajímavostí je projekt robotického ramenového nabíjení. Vozy by se tak v budoucnu mohly samy připojovat k nabíjecím kabelům, bez nutnosti fyzické asistence řidiče. Tato technologie jde ruku v ruce s vizí autonomní jízdy, kdy elektromobil sám najde a využije nabíjecí stanici.
Strategie do dalších let
Zeekr pokračuje v rychlé expanzi i směrem na zahraniční trhy, kde vidí potenciál pro prémiové elektromobily. Plánem je dále navýšit roční prodeje, rozšířit nabídku modelů a přiblížit se cíli mateřského koncernu Geely pro rok 2027. Vysoké nasazení v oblasti výzkumu a vývoje, zejména v bateriovém a softwarovém segmentu, zůstává nezbytnou součástí strategie.
V následujících letech se dočkáme dalšího prohloubení spolupráce uvnitř značek koncernu Geely. Zeekr bude mít pravděpodobně roli technologického tahouna, který do prémiových modelů integruje nejpokročilejší inovace, od rychlodobíjecích systémů po komplexní autonomní schopnosti.
Závěr: Zeekr jako vzor technologického pokroku v elektromobilitě
Vysoce konkurenční trh elektromobilů vyžaduje nejen kvalitní techniku, ale také odvážnou vizi. Zeekr ukázal, že během několika let lze vybudovat prémiovou značku s komplexním portfoliem a robustní infrastrukturou. Díky vertikální integraci a intenzivnímu vývoji baterií či softwaru cílí Zeekr na pozici globálního lídra.
Pro náročné zákazníky, kteří hledají kombinaci luxusu, výkonu a inovací, se Zeekr stává značkou, kterou by rozhodně neměli přehlédnout. A podle dosavadního raketového růstu se zdá, že tento ambiciózní projekt bude ještě dlouho výrazně ovlivňovat podobu globálního trhu elektromobilů.
Zdroj: chinaevhub.com