Pevné baterie (ASSB) nahrazují kapalný elektrolyt pevnou složkou, což zvyšuje stabilitu i bezpečnost. Nissan použije lithiovou anodu se sírovým elektrolytem a katodou z niklu, manganu nebo síry. Právě kombinace se sírou by umožnila odstranit kobalt – vzácný a drahý kov, jehož těžba je často spojována s etickými problémy.
Technologie, která mění pravidla
Podle Nissanu dosahují nové články hustoty 1 000 Wh/l, zatímco současné lithium-iontové baterie se pohybují kolem 700 Wh/l. To by vedlo k prodloužení dojezdu elektromobilů bez zvětšení baterií. Rychlonabíjení na 65 % za 5 minut řeší jednu z hlavních překážek většímu rozšíření elektromobility – strach z čekání u nabíječek.
Nejen pro elektromobily
Ačkoli se technologie spojuje hlavně s elektrickými vozy, Nissan plánuje využít ASSB i v hybridních modelech, zejména u větších SUV. Nižší hmotnost a vyšší odolnost baterií by zlepšily efektivitu těchto vozů. Společnost již testuje prototypy v pilotním závodě v Japonsku, což je klíčový krok před sériovou výrobou.
Výzvy a konkurence
Přestože Nissan patří mezi průkopníky, není sám. Mercedes-Benz již testuje prototypy s pevnými bateriemi na veřejných silnicích, zatímco Hyundai nebo Kia počítají s jejich zavedením až po roce 2030. Čína také není pozadu a dle posledních zpráv by některá prémiová vozidla mohla mít pevnou baterii již v příštím roce. Hlavní překážkou zůstává masová výroba – výrobní linky pro pevné baterie vyžadují kompletní přestavbu oproti standardní výrobě.
Proč je hustota energie klíčová?
Termín hustota energie (Wh/l) udává, kolik energie se vejde do daného objemu. Vyšší hodnota znamená, že baterie může být menší a lehčí při stejném výkonu. Pro srovnání: Pokud by současná baterie Tesla Model 3 (kolem 600 Wh/l) použila Nissanovu technologii, její hmotnost by klesla o 30 % při zachování kapacity.