Čína potvrzuje svou pozici světového lídra v elektromobilitě. V říjnu 2024 dosáhl podíl plug-in vozidel na celkových prodejích aut v této zemi rekordních 53 %. Tento vývoj odráží rychlý růst poptávky po ekologičtějších formách dopravy a zároveň nastavuje nové standardy pro zbytek světa.
Co znamená plug-in vozidlo?
Plug-in vozidla zahrnují dvě hlavní kategorie: bateriová elektrická vozidla (BEV) a plug-in hybridní vozidla (PHEV). BEV jsou poháněna čistě elektřinou a nabíjejí se připojením k elektrické síti. Na druhou stranu PHEV kombinují spalovací motor s baterií, kterou lze nabíjet stejně jako u BEV. Tento hybridní systém umožňuje delší dojezd a větší flexibilitu.
Statistiky: Růst prodejů plug-in vozidel v Číně
V říjnu 2024 bylo v Číně prodáno celkem 1,19 milionu plug-in vozidel. To představuje nárůst o 57 % ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. Z tohoto počtu tvořily:
- BEV: 673 000 jednotek, což je nárůst o 37 %.
- PHEV: 405 000 jednotek, což představuje impozantní nárůst o 108 %.
Celkový trh s automobily v Číně dosáhl v tomto období 2,26 milionu prodaných vozů, což znamená, že více než polovina všech prodaných vozidel byla elektrifikována.
Věděli jste, že:
První elektromobil byl sestaven holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem již v roce 1835, tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. V roce 1899 Belgičan Camille Jenatzy překonal s elektromobilem La Jamais Contente jako první na světě rychlost 100 km/h.
Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet na svých sociálních sítích. Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!
Výkony jednotlivých automobilek
V říjnu 2024 dominovaly čínskému trhu s plug-in vozidly domácí automobilky. Společnost BYD dosáhla rekordních prodejů, když poprvé překonala hranici 500 000 prodaných vozidel za měsíc. Tento úspěch upevnil její vedoucí postavení na trhu, přičemž BYD nyní zaujímá 15,8% podíl na celkovém trhu s automobily v Číně za první tři čtvrtletí roku 2024.
Další čínské automobilky, jako jsou Geely a Leapmotor, také zaznamenaly významné úspěchy. Geely dosáhla více než 80 % svého ročního prodejního cíle, zatímco Leapmotor se blíží splnění svého cíle pro rok 2024.
Naopak zahraniční automobilky, které se zaměřují převážně na vozidla se spalovacími motory, čelí poklesu prodejů. Například prodeje General Motors v Číně klesly o více než 75 % ve srovnání s předchozím rokem, zatímco Honda zaznamenala pokles o 43 %.
Problémy na evropském trhu s automobily
Na rozdíl od dynamického růstu v Číně čelí evropský automobilový trh výzvám. V srpnu 2024 zaznamenala Evropa pokles prodejů elektromobilů o 7 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Tento trend je způsoben několika faktory:
- Ekonomická nejistota: Rostoucí inflace a úrokové sazby ovlivňují kupní sílu spotřebitelů.
- Nedostatečná infrastruktura: Pomalejší rozvoj nabíjecích stanic v některých regionech brzdí přijetí elektromobilů.
- Konkurence z Číny: Příliv cenově dostupných čínských elektromobilů vytváří tlak na evropské výrobce.
Navzdory těmto výzvám se očekává, že evropský trh se postupně zotaví díky novým modelům a investicím do infrastruktury.
Proč je Čína lídrem v elektromobilitě?
Čína dlouhodobě investuje do vývoje elektromobilů a podpůrné infrastruktury. Klíčové faktory zahrnují:
- Vládní pobídky: Finanční dotace a daňové úlevy pro kupce elektromobilů.
- Rozsáhlá nabíjecí infrastruktura: V Číně se nachází největší síť nabíjecích stanic na světě.
- Lokální produkce: Čína je domovem mnoha předních výrobců elektromobilů, jako jsou BYD, NIO a Xpeng.
BEV vs. PHEV: Jaký je jejich podíl na trhu?
Bateriová elektrická vozidla (BEV) tvoří 30 % celkového trhu s automobily v Číně. Plug-in hybridy (PHEV) pak zaujímají 18 %. Tento rozdíl naznačuje, že zákazníci v Číně preferují vozidla s nulovými emisemi, přestože poptávka po plug-in hybridech roste rychleji.
Co tento trend znamená pro globální automobilový trh?
Čínský trh ukazuje, že přechod na elektrifikovanou dopravu je nejen možný, ale i ekonomicky výhodný. Růst poptávky po elektromobilech v této zemi vytváří tlak na další světové trhy, aby zrychlily přijetí těchto technologií. Evropští výrobci se tak ocitají pod dvojím tlakem: na jedné straně musí konkurovat levnějším čínským modelům, na druhé straně se potýkají s ekonomickou nejistotou, která omezuje kupní sílu zákazníků.
Závěr: Čína jako vzor, Evropa v útlumu
Čína se stává vzorem pro zbytek světa v oblasti elektromobility. S podílem plug-in vozidel přesahujícím 50 % a stabilním růstem je pravděpodobné, že tato země bude i nadále určovat směr, kterým se bude automobilový průmysl ubírat. Oproti tomu Evropa čelí stagnaci a poklesu prodejů, což odhaluje nutnost rychlého přizpůsobení se novým tržním podmínkám a větší investice do infrastruktury i technologických inovací.