Říjen 2024 přinesl rekordní prodeje elektromobilů na celosvětové úrovni. Bylo prodáno více než 1,7 milionu elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje nárůst o 35 % oproti stejnému období loňského roku a o 3 % oproti září 2024. Tento růst však nevypovídá stejný příběh pro všechny regiony. Proč se evropské automobilky potýkají s problémy, zatímco trh v Číně a Severní Americe vzkvétá?
Čína stále vede
Čína opět potvrdila svou dominanci na globálním trhu elektromobilů. V říjnu zde bylo prodáno 1,2 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 50 %. Čínský trh těží z masivních vládních dotací, široké nabídky cenově dostupných elektromobilů a rychlého rozvoje nabíjecí infrastruktury.
Od začátku roku 2024 bylo v Číně prodáno již 8,4 milionu elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 38 %. To ukazuje, že poptávka po elektromobilitě je zde stabilně vysoká a dále roste.
Mohlo by vás zajímat:
Elektromobily na vzestupu: Dánsko a Norsko vedou EV revoluci
Proč klesá prodej elektromobilů v Německu? Není to jen o preferencích spotřebitelů
Stagnace Evropy
Na druhé straně Zeměkoule vykazuje evropský trh spíše smíšené výsledky. V říjnu bylo v Evropě prodáno 260 tisíc elektromobilů, což představuje pouze 1% meziroční nárůst, ale zároveň 14% pokles oproti září. Celkové prodeje v roce 2024 zatím zaostávají o 3 % za rokem 2023.
Existují však výjimky. Například Dánsko zaznamenalo meziroční nárůst o 31 %, Velká Británie o 14 % a Portugalsko o 11 %. Naproti tomu Německo, které bývalo tahounem trhu, vykazuje meziroční pokles o 18 %. Tento pokles odráží nejen ekonomickou stagnaci Německa, ale také vyšší ceny evropských elektromobilů ve srovnání s globální konkurencí.
Proč je evropský trh pod tlakem?
Jedním z hlavních problémů je cena. Evropské automobilky nabízejí elektromobily, které jsou dražší než konkurence z Číny nebo USA. Čínské značky, jako je BYD, dokázaly v říjnu 2024 překonat hranici 500 tisíc prodaných vozů za jediný měsíc, přičemž jejich modely jsou často cenově dostupnější.
K tomu se přidává ekonomická situace v Evropě. Stagnace německé ekonomiky a vysoká inflace snižují kupní sílu obyvatelstva, což ovlivňuje ochotu investovat do nových technologií, jako jsou elektromobily.
Severní Amerika: Stabilní růst
Severní Amerika naopak vykazuje stabilní růst díky podpůrným programům, jako je americký zákon o snížení inflace (IRA). Tento program poskytuje přímé finanční pobídky na nákup elektromobilů, což výrazně zvyšuje jejich dostupnost pro široké spektrum zákazníků.
Od začátku roku 2024 bylo v USA a Kanadě prodáno 1,4 milionu elektromobilů, což představuje nárůst o 9 % oproti roku 2023. Tento růst je navíc podpořen investicemi do výroby a infrastruktury.
Jaké je řešení pro Evropu?
Evropské automobilky čelí těžké výzvě. Snižování cen elektromobilů a podpora lokální výroby baterií by mohly pomoci obnovit jejich konkurenceschopnost. Dalším krokem by mohlo být zlepšení nabíjecí infrastruktury a nabídka modelů zaměřených na širší publikum, včetně dostupnějších vozů. Možná místo cel, podpořit domácí výrobce formou nabídek dotací Evropanům na evropská auta. Případně se vyhnout zásahům a nechat trh rozhodnout. Evropskému trhu chybí širší nabídka elektromobilů, konkurence mezi výrobci a volnější trh bez zbytečné regulace.
Jedno je jisté: zatímco globální trh elektromobilů pokračuje v růstu, Evropa musí přehodnotit svou strategii, pokud nechce zaostávat.
Zdroj: EV.com