Prodeje jako důkaz: Toyota mění strategii
Ačkoli Toyota dlouho preferovala hybridní technologie, její první čistě elektrický model bZ4X se v roce 2023 stal překvapením. V Evropě se řadí mezi pět nejprodávanějších elektromobilů v kategorii, v USA prodeje meziročně vzrostly o 100 %. Zákazníci volí elektrifikované vozy i kvůli důvěře v japonské značky – 74 % evropských kupujících Toyoty loni zvolilo model s hybridním nebo bateriovým pohonem.
Co je elektrifikace a proč ji nelze ignorovat
Elektrifikace neznamená jen bateriová auta (BEV). Zahrnuje i hybridy (kombinace spalovacího motoru a baterie), plug-in hybridy (dobíjecí baterie s delším dojezdem) nebo vodíkové články. Toyota nyní vyvíjí minimálně tři nové elektromodely včetně elektrického Land Cruiseru. „Bez pomoci elektromotoru nelze výrazně zlepšit efektivitu spalovacích motorů,“ uvádí Yoshihiro Nakata z Toyota Motor Europe.
Evropa vs. USA: Dva odlišné světy
Zatímco v Evropě tvoří elektromobily 20 % trhu, v USA je podíl kolem 10 %. Rozdíl způsobují přísnější emisní normy EU, vyšší cena benzínu a hustší síť dobíjecích stanic. Studie však ukazují, že 75 % řidičů by s dojezdem 300–400 km nemělo problém – klíčem je dostupnost infrastruktury. Například Ioniq 6 od Hyundai má větší dojezd než některé benzinové vozy.

Věděli jste, že
Lidl v současné době patří k těm s nejnižší cenou za dobíjení u nás, ale ještě do léta roku 2022 poskytoval nabíjení zdarma.
Baterie: Revoluce za dveřmi
Aktuální lithium-iontové baterie umožňují recyklaci 95 % materiálů. Vyřazené automobilové baterie (s 70 % kapacity) se již využívají jako úložiště energie. Do roku 2030 mají nastoupit solid-state baterie s dvojnásobnou hustotou energie a rychlejším dobíjením. Národní laboratoř pro obnovitelnou energii (NREL) potvrzuje, že tato technologie zvládne i náročné aplikace jako elektrické kamiony.
Proč hybridy nejsou překážkou
Skeptici elektromobilů často volí hybridy jako kompromis. Toyota však dokazuje, že oba směry mohou koexistovat. Její hybridy snížily spotřebu až o 40 % oproti čistě benzinovým vozům. Zároveň automobilka plánuje, že do roku 2025 bude 50 % jejích amerických prodejů tvořit elektrifikovaná vozidla. Jak říká Nakata: „BEV se stanou běžnou součástí života – stejně jako kdysi airbagy.“