Problém současných LFP baterií
Konvenční lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie, hojně používané v elektromobilech, trpí výrazným poklesem kapacity při rychlém vybíjení. Tento jev známý jako kapacitní degradace se projevuje zejména při dálniční jízdě nebo v náročných provozech jako jsou důlní elektrovozidla.
Manganem vylepšená technologie
Řešením je nový materiál LMFP, kde přidání manganu do chemické struktury katody zvyšuje stabilitu při vysokých výkonech. Klíčovým úspěchem britských vývojářů je dosažení 80% podílu manganu při zachování specifické kapacity 150 mAh/g, což překonává dřívější limity této technologie.
Testovací výsledky QinetiQ
Nezávislé laboratoře společnosti QinetiQ ověřily, že LMFP články s běžnými grafitovými anodami si při vybíjení odpovídajícím 30minutovému provozu (2C režim) zachovaly 99 % původní kapacity. Při extrémním 12minutovém vybití (5C) klesla kapacita pouze na 95 %, zatímco u standardních LFP baterií je pokles výrazně větší.
Praktické výhody pro výrobce
Díky vyššímu napětí 4.1 V a až o 20 % vyšší energetické hustotě než u LFP umožňuje nový materiál konstrukci kompaktnějších bateriových packů. To přináší úsporu hmotnosti až o čtvrtinu a snížení nákladů na chlazení, což je zásadní pro elektrická užitková vozidla a dlouhý dojezd.
Průmyslové nasazení
Integrals Power aktuálně testuje 25 různých katodových materiálů v pilotní výrobně s kapacitou 20 tun ročně. Technologie LMFP využívá vysokočisté suroviny místo standardních předpražených materiálů, což zlepšuje ekologickou stopu výroby baterií.
Zdroj: chargedevs.com