Čínská automobilka BYD zažívá nevídaný boom v elektromobilitě. Rok 2024 zakončila s rekordními prodeji a ambiciózní expanzí na zahraniční trhy. Firma investuje miliardy do inovací a výroby, aby si upevnila své místo mezi globálními lídry. V tomto analytickém článku se podíváme na aktuální prodejní čísla BYD, její expanzi ve světě – zejména v Evropě, investiční strategii, technologické inovace a nabídneme odborný komentář k budoucímu postavení BYD v odvětví elektromobility.
1. Aktuální prodejní čísla BYD v roce 2024
BYD pokračuje v prudkém růstu a v roce 2024 prodal celosvětově přibližně 4,27 milionu vozů na elektrický pohon, což představuje meziroční nárůst o 41 %. Tím BYD překonal svůj původní cíl 3,6 milionu a upevnil pozici největšího výrobce takzvaných nových energetických vozidel (NEV) na světě. Z uvedeného počtu bylo zhruba 1,76 milionu čistě elektrických vozů (BEV) – těch BYD prodal o 12 % více než v roce 2023. Ještě rychleji rostly plug-in hybridy (PHEV), kterých BYD dodal asi 2,49 milionu – téměř o 73 % více než předchozí rok. Tento boom PHEV modelů významně přispěl k rekordním prodejům a pomohl BYD předstihnout konkurenci v součtu elektromobilů a hybridů.
Ve srovnání s hlavními konkurenty si BYD vede výtečně. V segmentu čistě elektrických aut zatím těsně zaostává za americkou Teslou, která v roce 2024 dodala okolo 1,79 milionu elektromobilů. Tesla si tak udržela globální prvenství v prodeji BEV, avšak náskok se zmenšuje – podíl Tesly na světovém trhu čistých elektromobilů se pohybuje kolem 18,5 %, zatímco BYD dosahuje už 17,5 %. V celkovém součtu elektrifikovaných vozů (BEV + PHEV) ovšem BYD jasně dominuje světovému žebříčku. Za pozornost stojí i fakt, že BYD se stal nejprodávanější automobilovou značkou v Číně a sesadil z dlouholeté první příčky koncern Volkswagen. Dynamika prodejů BYD je tedy impozantní – v samotném prosinci 2024 firma prodala přes 514 tisíc vozů (meziročně +51 %), což podtrhuje rostoucí poptávku po jejích elektromobilech.

Věděli jste, že
společnost BYD je zkratkou pro “Build Your Dreams”? Firma, založená už v roce 1995, se vypracovala na jednoho z největších výrobců nabíjecích baterií pro elektromobily. Díky zkušenostem z oblasti bateriových technologií působí také ve vývoji solární techniky a přispívá k rozvoji udržitelné energetiky po celém světě.
2. Expanze na zahraniční trhy v čele s Evropou
BYD již několik let cíleně expanduje na zahraniční trhy a výsledky se dostavují. V roce 2024 prodala automobilka mimo Čínu přes 417 tisíc vozů, což je skok o 72 % oproti předchozímu roku. Největšími odbytišti mimo domácí trh jsou pro BYD země jihovýchodní Asie, Blízký východ, Latinská Amerika a stále výrazněji také Evropa. Právě Evropa patří mezi strategické cíle – BYD zde v roce 2024 prodal kolem 83 tisíc vozů a podle odhadů analytiků by se tento objem mohl více než zdvojnásobit už v roce 2025. Do roku 2029 se očekává další nárůst evropských prodejů BYD k hranici 400 tisíc ročně, což ilustruje ambice značky prosadit se i na vysoce konkurenčním trhu starého kontinentu.
Evropská expanze BYD probíhá na několika frontách. Firma systematicky rozšiřuje portfolio nabízených modelů – po úspěchu kompaktního SUV Atto 3 uvedla letos v únoru na evropský trh menší SUV Atto 2, mířící do oblíbeného segmentu městských crossoverů. Cenově dostupné modely jako Dolphin či právě Atto 2 cílí na širokou klientelu, zatímco prémiové elektromobily z řady Denza a terénní luxusní SUV Yangwang U8 mají budovat image technologické vyspělosti i v náročnějším segmentu. Zároveň BYD v Evropě sází i na plug-in hybridy. V reakci na pomalejší rozvoj infrastruktury v některých zemích tak BYD strategicky nabízí duální modely – až 70 % vozů BYD prodaných v Evropě tvoří PHEV a firma deklaruje, že hybridní technologie bude „středobodem strategie v Evropě“. Tím se BYD odlišuje od Tesly, která nabízí pouze čisté elektromobily – BYD dokáže evropským zákazníkům poskytnout i flexibilní přechodový stupeň v podobě úsporných plug-in hybridů.
Neméně důležitá je výrobní a investiční expanze BYD v zahraničí. Automobilka již zahájila výstavbu či plánuje otevření několika závodů mimo Čínu, aby obešla dovozní bariéry a přiblížila se zákazníkům. V roce 2024 spustila svůj první zahraniční výrobní závod na elektromobily v Thajsku s kapacitou 150 tisíc vozů ročně. Následovat mají nové továrny v dalších regionech – BYD investuje do výroby v Evropě (staví závody v Maďarsku a Turecku, každý s plánovanou kapacitou 150 tisíc vozů ročně). Další montážní závody vznikají či jsou oznámeny v Latinské Americe a také v Asii. Tato výrobní síť na třech kontinentech umožní BYD výrazně zrychlit dodávky na zahraniční trhy a zároveň zmírnit dopady celních tarifů.
Jednou z největších překážek, kterým BYD při expanzi čelí, jsou ochranářská opatření. Evropská unie loni zahájila šetření vůči čínským elektroautomobilům kvůli podezření na subvencované ceny a v říjnu 2024 se rozhodla zavést dodatečné clo. Spojené státy jsou pro čínské výrobce prakticky uzavřeny úplně, protože zavedly vysoká cla již dříve a nesplňují podmínky dotací, což BYD zatím odrazuje od uvedení svých osobních elektromobilů na americký trh. Automobilka proto soustředí své globální ambice zejména na Evropu, Asii a další trhy, kde je přijetí příznivější. Dosavadní zájem zákazníků naznačuje, že BYD si dokáže najít cestu – ať už agresivní cenovou politikou, nebo lokalizací výroby přímo v cílových regionech.
3. Investiční strategie a financování růstu
Strmý růst a globalizace BYD jde ruku v ruce s masivními investicemi. Společnost musí financovat výstavbu továren, vývoj nových technologií i navyšování kapacit – a právě proto sáhla po kapitálovém trhu. Začátkem roku 2025 oznámil BYD emisi nových akcií na burze v Hongkongu s cílem získat až 5,2 miliardy USD. O investorský zájem nebyla nouze a nabídka byla dokonce přeupsaná – BYD nakonec získal přibližně 5,6 miliardy dolarů, což je největší hongkongská emise za poslední čtyři roky. Výtěžek firma využije především k další expanzi: finance půjdou na výzkum a vývoj, rozšíření zahraničních aktivit, navýšení provozního kapitálu a obecné firemní účely. Jinými slovy, BYD si zajišťuje dostatek zdrojů, aby mohl udržet tempo inovací a globálního růstu.
Kromě akciových emisí investuje BYD masivně i své provozní prostředky do rozvoje. Díky tomu má BYD přes 100 tisíc zaměstnanců v R&D týmech a drží desítky tisíc patentů – to vše je výsledkem dlouhodobé strategie reinvestovat zisky zpět do technologií. Investuje se také do zvyšování výroby: BYD rychle rozšiřuje kapacity svých čínských závodů a zároveň, jak bylo zmíněno, buduje závody v zahraničí. Například v Indonésii staví BYD nový výrobní komplex za 1 miliardu USD, který má být dokončen koncem roku 2025. Obdobně v Thajsku investoval BYD stovky milionů dolarů do továrny otevřené v roce 2024. Firma neváhá investovat ani do zajištění surovin – vstoupila do těžebního sektoru a zajistila si podíly v nalezištích lithia, aby si upevnila dodávky bateriových materiálů. Celkově lze říci, že investiční politika BYD je agresivní a proaktivní: firma aktivně shání kapitál a obratem ho vkládá do růstu a inovací, aby nepolevila v nastoleném tempu.
4. Technologické inovace jako konkurenční výhoda
Mohutné investice do vývoje se promítají do toho nejcennějšího – technologického náskoku BYD před konkurencí. Klíčovým pilířem úspěchu firmy jsou baterie. BYD začínal jako jejich výrobce a dodnes si tuto kompetenci drží ve svých vlastních továrnách. Společnost vsadila na lithium-železo-fosfátovou (LFP) chemii, kterou vylepšila patentovanou konstrukcí Blade Battery. Tato baterie s inovativním uspořádáním článků vyniká vysokou bezpečností, odolností vůči poškození a solidní energetickou hustotou při relativně nízkých nákladech. Díky tomu může BYD nabízet elektromobily s delším dojezdem za dostupnější ceny. V současnosti automobilka vyvíjí druhou generaci Blade Battery a pracuje i na vývoji solid-state baterií, jejichž zkušební výrobu plánuje spustit v roce 2027.
Nespornou výhodou BYD je vertikální integrace – firma si vyrábí nejen baterie, ale i další klíčové komponenty. Vyvíjí vlastní polovodičové součástky pro elektromotory a bateriový management, produkuje trakční elektromotory i řídicí jednotky. Tato soběstačnost umožňuje rychle inovovat a zároveň udržet nízké náklady. BYD navíc těží z šíře svého záběru, působí totiž také ve výrobě elektroniky, solární energetice, výrobě autobusů a dalších příbuzných odvětvích. Například know-how z výroby čipů či zkušenosti z provozu bateriových úložišť dokáže přenášet do vývoje svých automobilů.
Automobily BYD jsou tak díky těmto inovacím technologicky vyspělé a často nabízejí funkce, které konkurence teprve zavádí. V osobních elektromobilech BYD využívá pokročilou platformu e-Platform 3.0, jež integruje baterii přímo do struktury vozu a zvyšuje tím tuhost i bezpečnost. Například nový model Atto 2 využívá konstrukci cell-to-body – bateriové články jsou přímo součástí nosné struktury podvozku, což šetří hmotnost a zlepšuje účinnost využití prostoru. Dalším příkladem je software: luxusní elektrické terénní vozidlo Yangwang U8 disponuje čtveřicí elektromotorů s vektorováním točivého momentu a pokročilou autonomní jízdou v městském provozu. Také v oblasti designu bateriového managementu PHEV systémů je BYD napřed – jeho plug-in hybridy (DM-i a DM-p) dosahují mimořádně nízké spotřeby paliva a dlouhého dojezdu na elektřinu. Odborníci vyzdvihují rychlost inovací: BYD dokáže díky efektivnímu R&D cyklu uvádět na trh rozmanité modely reagující na aktuální trendy. Schopnost rychle převést vývojové nápady do sériových produktů dává BYD významnou konkurenční výhodu.
5. Vyhlídky BYD v globální elektromobilitě
Úspěch BYD není náhodný – jde o kombinaci správné strategie, inovací a načasování. Automobilka dokázala využít vertikální integraci, obrovský domácí trh a podporu čínské vlády k vybudování nebývalé konkurenceschopnosti. Díky výrobě klíčových komponent „pod jednou střechou“ a velkým objemům má výrazné úspory z rozsahu, což umožňuje nabízet elektromobily napříč segmenty za atraktivní ceny. Značka se navíc strefila do doby, kdy globální trh EV roste o více než 30 % ročně a zákazníci hledají cenově dostupnější alternativy. BYD tak „demokratizuje elektromobilitu“ – modely jako Seagull či Dolphin patří k nejlevnějším elektroautům ve své třídě, čímž oslovují širokou škálu řidičů. Tato cenová dostupnost, kombinovaná s rozmanitou nabídkou modelů, pomáhá BYD rychle pronikat na nové trhy a přizpůsobovat se lokálním preferencím.
Prostor pro zlepšení však představuje budování značky. Mimo Čínu je BYD relativně novým jménem, a tak musí teprve získat dostatečnou důvěru a povědomí u zákazníků. To platí zejména ve vyspělých západních zemích, kde hraje roli dlouholetá tradice zavedených automobilek. BYD proto bude muset investovat nejen do technologií, ale i do marketingu, designu a zákaznických služeb, aby dlouhodobě uspěl na náročných trzích. Pokud se mu to podaří, má nakročeno k tomu stát se jedním z hlavních motorů revoluce v elektromobilitě – firmou, která promění elektrické vozy ve standardní volbu pro masový trh. Jeho dosavadní výsledky ukazují, že k tomuto cíli míří velmi rychle.