Automobilový průmysl v Evropě prochází zásadními změnami, které přinášejí nové výzvy pro tradiční výrobce i spotřebitele. Ford, jeden z nejvýznamnějších hráčů na trhu, oznámil restrukturalizaci, jejímž cílem je přizpůsobit se ekonomickým tlakům, rostoucí konkurenci a náročným regulacím. Tento krok zahrnuje nejen významné snížení počtu pracovních míst, ale i úpravy ve výrobních plánech a výzvy k širší spolupráci mezi průmyslem a politiky.
Snižování počtu pracovních míst
Ford plánuje do roku 2027 snížit počet pracovních míst v Evropě o 4 000, přičemž největší dopad pocítí závody v Německu a Velké Británii. Ve Velké Británii, kde Ford zaměstnává 5 300 lidí, podle BBC zanikne 800 pracovních pozic, především v administrativě a výzkumu. Výrobní závody v Dagenhamu a Halewoodu zůstávají nedotčeny, což odráží strategický význam těchto lokalit pro budoucí výrobu elektromotorů a dieselových motorů.
Lisa Brankin, ředitelka Fordu pro Británii a Irsko, uvedla, že většina propouštění proběhne formou dobrovolných odchodů, aby byl dopad na zaměstnance co nejméně bolestivý.
Věděli jste, že:
Ford Motor Company byla založena 16. června 1903 Henrym Fordem v Dearbornu, na předměstí Detroitu ve státě Michigan v USA. K roku 2023 Ford zaměstnával okolo 177 000 lidí po celém světě, z toho v Evropě to bylo 29 100 lidí.
Důvody restrukturalizace
Ford čelí několika zásadním problémům, které ovlivňují jeho evropské operace:
- Ekonomická situace: Slabá poptávka po elektromobilech v Evropě a vysoké provozní náklady.
- Rostoucí konkurence: Především čínští výrobci elektromobilů nabízejí cenově dostupné a technologicky pokročilé vozy, což vytváří tlak na tradiční značky.
- Regulační náročnost: Přísné cíle snižování emisí CO2, které jsou v rozporu s aktuální poptávkou spotřebitelů.
Výzva k jasné politické podpoře elektromobility
Jedním z klíčových bodů, které Ford ve své tiskové zprávě naznačil, je nedostatek jasné politické podpory pro elektromobilitu v Evropě. John Lawler, finanční ředitel Fordu, zmínil absenci konkrétní strategie, která by zahrnovala:
- Veřejné investice do rozvoje nabíjecí infrastruktury.
- Smysluplné finanční pobídky pro spotřebitele, které by usnadnily přechod na elektromobily.
- Zlepšení nákladové konkurenceschopnosti výrobců.
- Větší flexibilitu při plnění cílů snižování emisí CO2.
Podle Lawlera je nutné, aby vlády, průmyslové subjekty a další partneři spolupracovali na vytvoření podmínek, které umožní hladký přechod na elektromobilitu a zajistí dlouhodobou udržitelnost automobilového průmyslu.
Dopady na výrobu a budoucí strategie
Z důvodu slabé poptávky Ford upravuje výrobní plány modelů Explorer a Capri, což povede k omezené výrobě v závodě v Kolíně nad Rýnem v roce 2025. Přesto Ford pokračuje v investicích do elektromobility. Například závod v Kolíně byl přeměněn na centrum výroby elektromobilů s investicí 2 miliardy dolarů.
Ford se zároveň snaží posunout svou značku na prémiovější úroveň a zaměřit se na ikoničtější modely, což dokládá ukončení výroby modelu Fiesta po téměř 50 letech. Nová generace vozidel bude definována pokročilým softwarem a inovativním designem.
Zero Emission Vehicle Mandate
Ve Velké Británii přináší další tlak na výrobce elektromobilů Zero Emission Vehicle Mandate, což je regulace, která stanovuje povinný podíl elektromobilů na celkových prodejích. Tento podíl má v roce 2024 činit 22 % a do roku 2030 se zvýšit na 80 %. Výrobci, kteří tyto cíle nesplní, čelí vysokým pokutám.
I přes růst prodejů elektromobilů upozorňují automobilky, že poptávka stále nedosahuje úrovně, která by umožnila plnění těchto kvót bez značných slev. Někteří proto vyzývají vlády k revizi těchto cílů a poskytnutí dalších pobídek pro spotřebitele.
Restrukturalizace Fordu je jasným příkladem, jaké výzvy přináší transformace automobilového průmyslu v Evropě. Nedostatek politické podpory, ekonomické tlaky a rostoucí konkurence staví výrobce před složitá rozhodnutí. Spolupráce mezi vládami, průmyslem a dalšími partnery bude nezbytná pro zajištění udržitelného rozvoje elektromobility a zachování konkurenceschopnosti na globálním trhu.