V lednu 2025 bylo v zemích Evropské unie registrováno 124 341 nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEV), což představuje meziroční nárůst o 34 %. Elektromobily tak dosáhly podílu 15 % na všech registracích nových vozidel, čímž se zařadily na třetí místo mezi nejčastěji volenými motorizacemi. Největší nárůst registrací byl zaznamenán v Německu, kde meziročně vzrostly o 53,5 %.
Vývoj prodejů v hlavních trzích EU
Celkový počet nově registrovaných osobních vozidel v EU v lednu dosáhl 831 201, což je o 2,6 % méně než ve stejném období loňského roku. Největší pokles byl zaznamenán ve Francii (-6,2 %), Itálii (-5,8 %) a Německu (-2,8 %). Opačný trend bylo možné pozorovat ve Španělsku, kde došlo k nárůstu o 5,3 %.
Nejvíce nově registrovaných elektromobilů bylo evidováno v Německu, Belgii a Nizozemsku, přičemž ve všech těchto zemích rostly prodeje dvouciferným tempem. Naopak ve Francii byl zaznamenán mírný pokles registrací BEV o 0,5 %.
Český trh: Dvojnásobný nárůst prodejů elektromobilů
V České republice bylo v lednu 2025 registrováno 981 nových osobních elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 107,4 %. Přestože je to výrazný růst, podíl elektromobilů na celkovém počtu nových registrací dosáhl pouze 5,1 %, což Česko řadí mezi státy s nižším zastoupením BEV.
V rámci zemí Visegrádské čtyřky dosáhlo Maďarsko vyššího podílu elektromobilů (6,2 %), zatímco Slovensko (3,1 %) a Polsko (2,5 %) zaostávají. Nejčastěji registrovaným elektromobilem v Česku byla Škoda Enyaq se 177 kusy, následovaná modelem Škoda Elroq s 149 registracemi. Třetí nejprodávanější model byla Tesla Model 3 s 58 kusy.

Mohlo by vás zajímat:
Zeekr a Lynk & Co hlásí rekordní růst prodejů elektromobilů v roce 2024
Prodej elektromobilů v Číně na vzestupu: Kdo dominuje trhu?
Hyundai INSTER: konečně dostupný elektromobil na českém trhu díky bezkonkurenční ceně?
Dominance hybridních vozidel a pokles dieselů
Navzdory růstu elektromobilů stále dominují hybridní vozidla bez externího dobíjení, která v lednu dosáhla podílu 34,9 % (+18,4 % meziročně). Druhým nejčastějším pohonem byly benzínové motory s podílem 29,4 %, avšak oproti předchozímu roku došlo k poklesu o 18,9 %.
Dieselová vozidla pokračují v ústupu – jejich podíl činil pouze 10 % a meziročně se snížil o 27 %. Pokles zaznamenaly také plug-in hybridy (PHEV), které klesly o 8,5 % na podíl 7,4 %.
Infrastruktura a budoucí vývoj
V Česku je aktuálně v provozu přes 38 700 osobních bateriových elektromobilů kategorie M1. Pro jejich nabíjení slouží téměř 6 400 veřejných dobíjecích bodů, přičemž více než 580 z nich umožňuje velmi rychlé nabíjení s výkonem přes 150 kW.
Navzdory výraznému růstu podílu elektromobilů v Česku zůstává tempo jejich rozšiřování nižší než v západních zemích EU. Klíčovými faktory pro další vývoj budou nejen státní podpory a ceny vozidel, ale také rozšiřování dobíjecí infrastruktury a dostupnost modelů s delším dojezdem.
Zdroj: cdv.cz