V posledních letech dochází v České republice k markantnímu nárůstu prodeje ojetých bateriových elektromobilů (tzv. BEV). Podle aktuálních dat webu cistadoprava.cz, která vycházejí ze zdrojů Ministerstva dopravy, bylo v roce 2024 registrováno téměř 4 tisíce ojetých osobních elektromobilů kategorie M1. Meziročně se tím poptávka zvýšila o 74 %. Mnozí řidiči tak reagují na dostupnější ceny i širší nabídku ojetin, které na trh míří často po ukončených leasingových smlouvách firem.
Co je kategorie M1 a co znamená BEV?
Kategorie M1 označuje osobní automobily určené k přepravě lidí, typicky do devíti sedadel včetně sedadla řidiče. BEV (Battery Electric Vehicle) pak značí vozidlo, které pro svůj pohon využívá výhradně energii uloženou v bateriích. Na rozdíl od hybridů a plug-in hybridů nemá vůz spalovací motor, což mimo jiné znamená nulové lokální emise při provozu.
Nejčastěji registrované značky ojetých elektromobilů
Z celkového počtu 3 843 registrovaných ojetých elektromobilů v roce 2024 připadla nejvyšší část na Teslu (935 vozů), následovanou BMW (636 vozů) a Volkswagenem (580 vozů). Z dalších aktivních značek na trhu je možné jmenovat Mercedes-Benz (200 vozů), Hyundai (193), Škodu (161) a Nissan (155).
Zajímavostí je, že zhruba polovina všech ojetých elektromobilů v ČR byla registrována na firmy a druhá polovina na soukromé osoby. U soukromníků vedou nejvíce Tesly (495 registrovaných vozů), následované Volkswageny (314) a BMW (300). Firmy se drží podobné trojky, jen na druhém a třetím místě si BMW s Volkswagenem vyměnily pořadí.
Stáří vozidel a záruky na baterie
Klíčovou roli při nákupu ojetých elektromobilů hraje stáří vozu. Statistiky ukazují, že v roce 2024 se nejvíce registrovaly 3leté elektromobily (1 056 vozů), o něco méně 4leté (686 vozů) a 5leté (628 vozů). Mnohé tříleté elektromobily se na trh dostávají po skončení operativního leasingu velkých firem, a to za přijatelnější ceny.
Obavy některých zájemců o opotřebení baterie se často rozplynou ve chvíli, kdy zjistí, že baterie zůstává ve většině případů kryta zárukou výrobce. Ta může platit i 8 let (nebo do určitého počtu ujetých kilometrů), což dává kupujícím jistotu, že případné problémy s baterií budou řešeny v rámci oficiálního servisního zázemí dané značky.

Věděli jste, že:
výdrž baterií v elektromobilech se zlepšuje s každou generací. Moderní baterie jsou navrženy tak, aby vydržely nejen desítky tisíc kilometrů, ale také zůstaly funkční i po letech používání. Některé modely nabízejí záruku na baterie až 8 let, což je výhodné pro kupující ojetých vozidel. Navíc, správná péče a nabíjení mohou životnost baterie prodloužit ještě více.
Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet na svých sociálních sítích. Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!
Geografická distribuce a firemní registrace
Nejvíce ojetých elektromobilů bylo v roce 2024 registrováno v hl. m. Praze (914 vozů), následovaly Středočeský (577 vozů), Jihomoravský (418 vozů) a Moravskoslezský kraj (292 vozů). Celkový podíl firemních registrací v rámci celé republiky činil 49,8 %. Nejvyšší firemní podíly byly však pozorovány v Praze (72,9 %), Plzeňském kraji (56,8 %) a Zlínském kraji (50,24 %).
Naopak nejvíce soukromých registrací ojetých elektromobilů připadlo na Liberecký kraj (65,6 %), Karlovarský kraj (65,5 %) a Olomoucký kraj (64,4 %). Zatímco Tesla kralovala v rámci 10 krajů, odchylky se objevily například v Plzeňském kraji, kde byla na první příčce ojetin Volkswagen, či v Jihočeském, kde vévodí BMW.
Další pohled: ekonomické a ekologické faktory
Podle průzkumu mezi českými prodejci a autosalony vyplývá, že rostoucí poptávka po elektromobilech souvisí také s nižšími provozními náklady (zejména na údržbu a palivo). Dalším faktorem je ekologické smýšlení a snaha snižovat uhlíkovou stopu v dopravě. Moderní elektromobily disponují možností rychlého dobíjení, takže u mnoha řidičů odpadá strach z nedostatečné infrastruktury, která se navíc stále rozrůstá.
Výhled do budoucna
S postupným rozšiřováním nabídky nových elektromobilů a zvýšeným tlakem na snižování emisí se dá očekávat, že podíl ojetých elektrických vozidel na českém trhu bude nadále růst. Navíc čím více nových elektromobilů si pořídí firemní flotily, tím zajímavější se bude stávat trh s několikaletými ojetinami, v momentě, kdy tyto vozy uvolní do oběhu. Kupující tak získají širší výběr značek a modelů za nižší ceny oproti zbrusu novým vozům.
Ojeté elektromobily se stávají stále dostupnějšími. Loňský 74% nárůst v registracích bateriových vozů kategorie M1 je jasným signálem rostoucího zájmu veřejnosti. Ať už jsou motivací nižší provozní náklady, technologická vyspělost, či ekologické smýšlení, zdá se, že ojeté elektromobily si nacházejí své místo na českém trhu. Do budoucna lze očekávat další růst, a to díky novým modelům a pokračujícím investicím do nabíjecí infrastruktury.
Zdroj: cdv.cz