Nedávná studie od Recurrent vyvrací dlouho panující přesvědčení, že rychlonabíjení výrazně snižuje životnost baterie elektromobilů (EV). Výzkum zahrnuje data z více než 13 000 vozidel Tesla mezi lety 2012 a 2023.
Výsledky studie
Očekávalo se, že vysokonapěťové nabíjení urychlí degradaci baterie, ale analýza více než 160 000 datových bodů ukázala, že není statisticky významný rozdíl v degradaci mezi vozidly, která nabíjí rychlonabíjením více než 70 % času, a těmi, která tak činí méně než 30 % času.
Klíčové závěry
- Životnost baterií: Data naznačují, že rychlonabíjení nemusí mít tak negativní dopad na životnost baterie, jak se dříve předpokládalo.
- Věk baterií: Studie se zaměřuje převážně na novější modely (od roku 2018), takže dlouhodobé účinky mohou být ještě neznámé.
- Obecné degradace: Všechny baterie, ať už rychlonabíjené či nikoli, vykazují určitou míru degradace v průběhu času.
Doporučení pro uživatele
Přestože rychlonabíjení nemusí výrazně snižovat životnost baterie, doporučuje se omezit jeho použití při extrémních teplotách nebo nízkých úrovních nabití. Pro dlouhodobou péči o baterii je vhodné používat rychlonabíjení především při cestování.
Fakta a mýty
- Fikce: Rychlonabíjení od 0 do 100 % je v pořádku.
- Fakt: Většina EV softwarem omezuje rychlost nabíjení nad 80 % stavu nabití.
- Fikce: Každé rychlonabíjení způsobuje trvalé poškození baterie.
- Fakt: EV mají ochranné mechanismy pro řízení teploty a napětí během nabíjení.
Pro více informací si můžete přečíst celou studii na Recurrent Auto.