V posledních měsících oznámily automobilky jako Ford, Hyundai a Fiat omezení výroby elektromobilů, údajně kvůli nižšímu zájmu o tento typ vozidel. Volkswagen, který čelí v Evropě tvrdým výzvám, také pocítil zpomalení v oblasti elektrifikace. Otázkou však zůstává, zda je opravdu hlavní příčinou tento nezájem, nebo zda za problémy západních automobilek stojí i další faktory.
Ekonomická situace v Německu a její dopad na automobilový průmysl
Německo, domov významných evropských automobilek, zažívá složité ekonomické období. Inflace a vysoké ceny energií negativně ovlivňují kupní sílu spotřebitelů, což má přímý dopad na zájem o nová auta, zejména ta elektrická, která bývají často dražší. Ekonomické problémy mohou mít dopad na celý automobilový sektor, včetně investic do vývoje a výrobních kapacit pro elektromobily. Spotřebitelé tak mohou častěji volit alternativy, které považují za cenově dostupnější a méně nákladné na provoz.
Rostoucí trh s elektromobily v Číně
Na rozdíl od evropského trhu se čínský trh s elektromobily vyznačuje prudkým růstem. Jedním z důvodů je aktivní podpora tamní vlády, která podporuje domácí výrobce jako BYD či NIO. Také konkurence mezi čínskými automobilkami tlačí ceny elektromobilů níže. V Číně jsou elektromobily nejen cenově dostupnější, ale jejich nabídka je rovněž rozmanitější, což motivuje spotřebitele k přechodu na elektrickou mobilitu. V Evropě je situace opačná – nabídka je sice lepší než dříve, ale cenově méně dostupná.
Cenové rozdíly mezi regiony
Jedním z klíčových aspektů, který ovlivňuje zájem o elektromobily, je jejich cena. Například model Volkswagen ID.4 se v Evropě dříve prodával přibližně za €45,000. Aktuálně se však ceny v jednotlivých regionech liší méně výrazně. Ve Spojených státech začíná model ID.4 na přibližně $41,000 (přibližně €38,000) pro verzi s menší baterií, což je podobná úroveň jako u základní verze v Česku (39 000 €). V Číně jsou ceny nadále nižší, přibližně 641,000 Kč (asi €26,500), což zajišťuje větší dostupnost pro čínské spotřebitele. Tyto cenové rozdíly ovlivňují poptávku a vytváří nerovnováhu na globálním trhu, přičemž asijský trh nadále cenově vybočuje.
Konkurence jako faktor ovlivňující trh
Na evropském trhu není konkurence mezi výrobci elektromobilů tak silná jako v Asii. Evropský trh je doménou několika velkých hráčů, zatímco v Číně je konkurence rozšířená mezi desítky menších a středních firem. Tato konkurence snižuje ceny, což přináší výhody pro spotřebitele. Nedostatek výrazné konkurence v Evropě pak udržuje ceny vysoko, což může odrazovat potenciální kupce.
Pokles prodejů automobilů v Evropě
Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) došlo v září 2024 k poklesu registrací nových vozidel v Evropské unii o 6,1 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Tento pokles postihl nejen elektromobily, ale i vozidla se spalovacími motory. Například prodeje benzínových aut klesly o 17,9 %, přičemž všechny čtyři klíčové trhy zaznamenaly dvouciferný pokles: Francie (-31,9 %), Itálie (-23,3 %), Německo (-15,2 %) a Španělsko (-10,7 %).
Tato data naznačují, že za poklesem prodejů nestojí pouze nezájem o elektromobily, ale obecně nižší poptávka po nových vozidlech, pravděpodobně v důsledku ekonomické nejistoty a rostoucích životních nákladů. Ekonomická nejistota a rostoucí životní náklady vedou spotřebitele k odkládání nákupů nových automobilů nebo k investicím do jiných oblastí.
Co lze očekávat do budoucna?
S příchodem nového roku bude možné vyhodnotit celkový obraz poptávky po elektromobilech za rok 2024. Výsledky nám mohou ukázat, zda poklesy ve výrobě skutečně odpovídají nízkému zájmu spotřebitelů, nebo zda byly na vině jiné, vnější faktory. Ačkoliv mnozí analytici očekávají stabilizaci trhu, může se ukázat, že bude potřeba přehodnotit strategii, zejména pokud jde o cenovou dostupnost a investice do nových technologií.
Do té doby se budou automobilky pravděpodobně potýkat s výzvami, které jim rychle se měnící trh elektromobilů přináší. Pro spotřebitele je však klíčové sledovat, zda a jakým způsobem budou ceny elektromobilů v Evropě přizpůsobeny a jak se evropský trh přizpůsobí rychlému rozvoji elektromobilů jinde ve světě.