Právě probíhá velká událost v české elektromobilové kotlině – veletrh e-Salon, který patří k největším u nás. Letos byl veletrh nabitý novinkami jako Hyundai Instinct a DongFeng Box. A co naši elektromobilovou rodinku zaujalo nejvíce?
Tesla a Cybertruck
Samozřejmě, na veletrhu nesměla chybět Tesla. Ta představila hned několik modelů: Tesla Model Y, Model X a Model 3. Dokonce jsme si mohli vyzkoušet Teslu Model Y a porovnat jízdu s jinými elektrickými vozy. Na veletrhu se objevil také Cybertruck, který však vystavoval již někdo jiný.
Testovací jízda nám napověděla, jak by nám vůz jako rodině vyhovoval. Mohu říct, že vůz je „jiný,“ minimalistický, dost je toho v tabletu. Pravdou je, že uživatelé vozu vám sdělí, že vůz jednou nastavíte a už není třeba nic měnit. Jde o to, že vaše Tesla pozná, „že jste to vy,“ nebo zda pojede vaše partnerka či partner – jednoduše podle aplikace v mobilním telefonu. Vůz se tak nastaví podle vaší preference, kterou jste nakonfigurovali dříve. Pěkná funkce. Pokud jde o výkon, bylo ho až až, ale v porovnání s později testovaným Mustangem Mach-E byl dojem méně impozantní. Ovšem přiznám se, že netuším, jakou přesně verzi jsme měli. V současné době totiž můžete jet v Tesle Model Y s pohonem zadních kol a dojezdem 455 km. Tato verze zrychlí z 0 na 100 za necelých 7 s. Verze Long Range s pohonem zadních kol je o něco živější a dostáváme se na 5,9 s. A odhaduji, že to byla právě tato verze. Ovšem existuje i verze Performance, a v tomto případě je zrychlení za 3,7 s. Tedy jde již o pořádný sportovní vůz.
Ford Mustang Mach-E
Dalším testovaným elektromobilem byl Ford Mustang Mach-E. Jde o poměrně prostorný vůz, ovšem jedná se také o sportovní elektromobil, který zrychlí z 0 na 100 za 3,5 sekundy! A bylo to znát. Jak potvrdila Annette, vzadu se sedělo velmi dobře, podobně jako v Tesle Model Y. Prostor je ve voze dostatečný. Ford má podobnou funkci jako Tesla, jedná se o FSD BlueCruise. Více jsme o tom psali zde. Bohužel jsme nemohli tuto funkci vyzkoušet; bylo by zajímavé sledovat, jak reálně vůz zvládá samořízení na českých dálnicích.
I když byly testovací jízdy krátké, přesto jsme mohli získat první dojem.
Jak dopadla Tesla Model Y vs. Ford Mustang Mach-E?
Osobně hodnotím lépe vůz Tesla Model Y, a to i přesto, že na první dojem mi ten minimalistický design nevyhovuje. Ale hádám, že bych si časem zvykl. Navíc nepatřím k těm, kteří nutně potřebují nejrychlejší vůz na silnici, spíše naopak. Důležitý je pro mě poměr cena/výkon a zde myslím, že Tesla vede. Nejlevnější verze lze zakoupit za 1 094 900 Kč. Ford je dostupný od 1,2 milionu a má menší zavazadlový prostor. Proto bych pro rodinu spíše volil Teslu Model Y. Ford měl výbavu Premium, ale mě osobně to nějak zvlášť designově nenadchlo. Ale to je věc individuální.
Tesla mi přišla skvělá pro rodinu a cestování. Skvělý byl displej a rozpoznávání aut a osob v okolí vozu. Tesla mi přišla chytřejší než Ford. Úžasná byla prosklená střecha. Trochu mě zklamal výkon Tesly, zatímco Mustang byl mnohem živější. Pro naši rodinu bych ale vybrala Ford Mustang, protože s ním byla větší zábava.
Tesla byla moc hezká, stejně jako Ford Mustang. Pro naši rodinu bych si vybral Ford Mustang Mach-E. Mustang byl opravdu rychlý.