V červnu 2024 jsme zaznamenali 15% nárůst registrací elektrických vozidel oproti stejnému období loňského roku. Celkově bylo registrováno 1,5 milionu vozidel. Zatímco čistě bateriové elektromobily (BEV) vzrostly jen o 4 %, plug-in hybridy zaznamenaly impozantní 41% nárůst s rekordními 500 000 prodanými kusy.
Podíl elektrifikovaných vozidel na celkovém automobilovém trhu dosáhl 22 %, z čehož 14 % tvořily čistě elektrické modely. To jasně ukazuje, že globální automobilový průmysl je v plné "elektrické transformaci".
Top 20 nejprodávanějších elektromobilů
Na čele žebříčku stále kraluje Tesla Model Y se 119 000 registracemi, i když zaznamenala 10% meziroční pokles. Následuje Tesla Model 3 s 65 000 registracemi, což je však také o 5 % méně než loni.
Čínská značka BYD obsadila hned 7 míst v top 10! Agresivní cenová strategie se jim očividně vyplácí. Jediným "narušitelem" v první desítce byl nový Li Xiang L6, který se s 24 000 registracemi umístil na 7. místě, a to jen ve svém třetím měsíci na trhu.
Značky a výrobci: BYD na vzestupu, Tesla ztrácí
BYD v červnu dosáhl svého druhého nejlepšího výsledku s 324 000 registracemi. Naproti tomu Tesla zaznamenala 8% pokles s 193 000 registracemi. Za první pololetí 2024 Tesla vykázala pokles o 7 % ve srovnání s loňskem.
BMW si udrželo třetí místo s rekordními 50 000 jednotkami. Volkswagen se vrací do hry s 42 000 registracemi, což je jeho nejlepší výsledek v tomto roce.
Čínská dominance sílí
V top 20 značkách se objevilo 11 čínských výrobců. Tradiční značky jako Ford, Peugeot a Jeep byly vytlačeny. Li Auto se díky úspěchu modelu L6 dostalo na 5. místo v celkovém žebříčku a chystá se expandovat na Střední východ.
Růst Poptávky po BEV a PHEV
Segment BEV dosáhl rekordního prodeje s více než 800 000 prodanými jednotkami, což představuje 67% podíl na celkových prodejích plug-in vozidel. PHEV dosáhly také významného úspěchu s více než 400 000 prodanými jednotkami, což odpovídá 33% podílu na trhu. Tento růst ukazuje na zvyšující se důvěru spotřebitelů v elektrická vozidla a jejich ekologické výhody.
Výhled do budoucna
BYD si upevňuje vedoucí pozici, zatímco Tesla čelí výzvám. Geely-Volvo skupina roste a mohla by v roce 2025 ohrozit druhé místo Tesly. Volkswagen Group pomalu získává podíl na trhu BEV, zatímco SAIC ztrácí.
Stellantis potřebuje urychleně uvést na trh své plánované levné elektromobily, aby zastavil pokles tržního podílu. BMW a Hyundai-Kia naopak posilují své pozice.
Rok 2024 bude klíčový pro budoucí rozložení sil na trhu elektrických vozidel. Uvidíme, zda Tesla dokáže zvrátit klesající trend a jak se evropské značky vypořádají s čínskou konkurencí.
Zdroj: cleantechnica.com