Elektromobilita si získává stále větší oblibu a automobilky se předhánějí v uvádění nových modelů na trh. Jednou z nich je i společnost Ford, která dlouhodobě rozvíjí elektrickou řadu svých vozů. Podle dostupných údajů dosáhl Ford v roce 2024 celkového prodeje 97 865 elektromobilů, což představuje 34,8% nárůst oproti předchozímu roku.
Klíčové modely: F-150 Lightning a E-Transit
F-150 Lightning, elektrická varianta populárního amerického pick-upu, zaznamenala roční prodeje 33 510 kusů, tedy meziroční zvýšení o 38 %. Za zmínku stojí, že v posledním čtvrtletí roku 2024 došlo k 10% poklesu prodejů, což je pravděpodobně dáno dočasným kolísáním trhu či výrobními limity.
Druhou důležitou novinkou je E-Transit, elektrická dodávka určená zejména pro firemní účely. Její prodeje vystoupaly na 12 610 kusů, což představuje meziroční nárůst o 64 %. Tento úspěch ukazuje, že poptávka po elektrických užitkových vozech roste spolu s potřebami firem pro ekologické a úsporné řešení každodenního provozu.
Porovnání s konkurencí: GM a Tesla
I když si Ford připsal významné číslo 97 865 prodaných elektromobilů, není v tomto ohledu na americkém trhu na druhé příčce. V žebříčku prodejů za rok 2024 se totiž před Ford dostala společnost General Motors (GM), která podle dostupných údajů prodala více než 114 000 elektromobilů. Na první příčce zůstává Tesla, jež doposud dominuje trhu s nejvyššími prodeji elektromobilů v USA.
Power Promise Program: podpora domácího nabíjení
Pro všechny nové zákazníky elektromobilů prodloužil Ford svůj “Power Promise” program až do 31. března 2025. Tato nabídka zahrnuje domácí nabíjecí stanici (Level 2) bez dalších pořizovacích nákladů a také standardní instalaci. Cílem je vyřešit jednu z hlavních obav, se kterou se setkávají zájemci o elektromobily – totiž otázku, jak a kde své vozidlo pohodlně dobíjet.
Součástí programu je také záruka na baterii v délce 8 let nebo 160 934 km (100 000 mil), podpora na zákaznické lince 24/7 a asistenční služba pro případ neočekávaných komplikací na cestách. Tímto krokem chce Ford zvýšit důvěru spotřebitelů ve stabilitu a spolehlivost elektrických pohonů.
Nabíjení a baterie: co by měl vědět každý majitel elektromobilu
Pojem Level 2 nabíječka se v souvislosti s elektromobilitou objevuje poměrně často. Jedná se o nabíječku s výkonem nejčastěji v rozmezí 7,2 kW až 19,2 kW, která je vhodná pro instalaci do domácí či firemní garáže. Umožňuje rychlejší dobíjení oproti běžné 120V/230V zásuvce. Pro řidiče to znamená obvykle dobití zhruba 20–30 % kapacity baterie za přibližně hodinu (záleží na konkrétním modelu vozu a velikosti baterie).
Moderní elektromobily využívají zejména lithium-iontové baterie, které se vyznačují vyšší energetickou hustotou a delší životností ve srovnání se staršími technologiemi. Díky jejich zdokonalování a rostoucí poptávce postupně klesá i pořizovací cena elektromobilů.
Rozšířený pohled na globální trendy
Podle statistik z různých zdrojů se také v Evropě meziročně zvyšuje podíl prodaných elektroaut. Ve vyspělých zemích, jako je Norsko, se již dnes elektromobily blíží většinovému podílu nových registrací. Roste počet veřejných rychlodobíjecích stanic, ať už jde o DC nabíječky u dálnic a nákupních center, nebo hustou síť soukromých nabíjecích bodů u firem.
Tento globální trend potvrzuje, že elektrický pohon se stává standardem napříč automobilovým průmyslem – od osobních vozů pro denní dojíždění až po rozsáhlé flotily užitkových dodávek. Vzniká tak živné prostředí pro další inovace, například v oblasti ukládání energie, chytré domácí energetiky (tzv. smart home) nebo recyklace trakčních baterií.
Závěr: proměna trhu a významné milníky
Ford svými prodeji dokládá, že úspěch elektromobilů stojí nejen na pokročilé technice, ale i na efektivních marketingových programech a jasné podpoře zákazníků. Zákazníci se o elektromobilitu zajímají stále intenzivněji, přičemž roli hrají delší dojezdy, dostupnější ceny a bohatší infrastruktura.
Pro český trh je navíc důležitá podpora státních i soukromých projektů, jež mají usnadnit instalaci domácích nabíječek a rozvoj veřejné dobíjecí sítě. Očekává se, že s postupným zvyšováním objemu výroby a novými modely se začne masivně prosazovat i v kategorii elektromobilů nižší či střední cenové třídy, což na trh přitáhne ještě více nových zájemců.
Z celkového pohledu tak lze říci, že rok 2024 byl pro Ford, ale i pro konkurenci v podobě GM či Tesly, dalším potvrzením obratu automobilového světa směrem k elektromobilitě. Už nyní se těšme, co přinesou následující roky a jaké další modely rozšíří dynamicky se rozvíjející nabídku elektrických vozů.
Zdroj: ev.com