Vliv chladu na baterie: Proč dochází ke ztrátám dojezdu?
Elektrická vozidla (EV) čelí v zimních měsících náročnějším podmínkám. Při mrazivých teplotách se snižuje kapacita baterií a prodlužuje se doba nabíjení. Navíc topení v kabině, které čerpá energii z baterie, znamená menší dojezd na jedno nabití.
Studie Recurrent ukázala, že průměrná ztráta dojezdu při teplotě 0°C (<32°F) činí 21 %. Nicméně tato hodnota se liší podle modelu a technologie výhřevu.
Rozdíly mezi modely: Tepelná čerpadla jako klíčový faktor
Nejvýznamnějším faktorem, který ovlivňuje dojezd v chladu, je použití tepelného čerpadla. Tepelná čerpadla efektivněji využívají energii a dokáží ušetřit až 10 % dojezdu.
Například Tesla Model X s tepelným čerpadlem ztratí pouze 11 % dojezdu, zatímco Volkswagen ID.4 bez tepelného čerpadla může ztratit až 37 %.
Příprava na zimní provoz EV
Aby byla jízda s EV v zimě efektivní, doporučuje se:
- Předehřívání baterie před nabíjením, což je funkce většiny moderních EV.
- Používání tepelného čerpadla, pokud jej vozidlo podporuje.
- Plánování tras s dostupnými nabíjecími stanicemi.
Přestože starší modely EV (vyrobené před rokem 2020) mohou v zimě trpět většími ztrátami dojezdu, moderní vozy jsou vybaveny technologiemi, které tyto problémy minimalizují.
Porovnání modelů: Které EV si vedou nejlépe?
Studie Recurrent analyzovala 13 oblíbených modelů. Níže uvedený přehled ukazuje procentuální ztráty dojezdu při teplotě 0°C:
- Tesla Model X: 11 %
- Audi e-tron: 13 %
- Tesla Model Y: 15 %
- Hyundai Kona: 16 %
- Volkswagen ID.4: 37 %
Hvězdičkou označené některé modely označují verze bez tepelného čerpadla. Je zřejmé, že ačkoliv může jít o stejný typ vozu, to zda ve výbavě je tepelné čerpadlo, má výrazný vliv na dojezd.
Závěr: EV v zimě není problém
Elektromobily mohou v zimě fungovat efektivně, pokud jsou správně vybaveny a řidiči vědí, jak je optimálně používat. Tepelná čerpadla a moderní technologie pomáhají minimalizovat vliv chladu na dojezd. Příprava a informovanost jsou klíčové.
Zdroj: arstechnica.com, recurrentauto.com