První zima s elektromobilem přináší řadu otázek. Po internetu koluje mnoho protichůdných názorů – od těch, které slibují bezproblémový provoz, až po varování před nepoužitelností elektromobilů v nízkých teplotách. Na základě vlastní zkušenosti s MG ZS EV během zimních měsíců mohu nabídnout objektivní pohled na skutečnou situaci.
Zimní výlet do Krkonoš
Během vánočních prázdnin jsme se jako rodina vydali na hory do Krkonoš. Cesta z Prahy dlouhá 150 km byla bezproblémová i při teplotách okolo -10 °C. Elektromobil si s touto vzdáleností hravě poradil. Díky mobilní aplikaci jsme navíc mohli vůz před odjezdem předehřát, což znamenalo, že jsme nemuseli škrábat zmrzlá okna, na rozdíl od majitelů jiných aut.
Delší trasy: Výlet z Harrachova do Opavy
Následně jsme absolvovali 300 km dlouhou trasu z Harrachova do Opavy. Počáteční nabití na 93 % nám umožnilo dojet do Rychnova nad Kněžnou, kde jsme nabíjeli u stanice Lidl. Zastávka trvala hodinu, což odpovídalo naší pauze na oběd. V Opavě jsme dorazili se zbývající energií, která umožnila další nabíjení až s časovou rezervou.
Spotřeba na dálnici a vliv zimních podmínek
Cesta z Opavy do Prahy, dlouhá 362 km, probíhala obdobně. Teplota se pohybovala okolo -3 °C a spotřeba na dálnici stoupla z obvyklých 14–15 kWh na 20 kWh na 100 km. MG ZS EV není nejúspornější elektromobil, ale stále nabízí solidní efektivitu vzhledem ke své velikosti. Nabíjení probíhalo v Ostravě během dvouhodinové zastávky v obchodním centru. Vlastně naše cesta začala až zde, protože ostravský outlet byl naším cílem pro dopolední aktivity. Po obědě jsme vyrazili na cestu směrem k Praze. Následná zastávka v Litomyšli, spojená s nákupem a kávou, poskytla dostatek energie na dojezd do Neratovic.
Máte elektromobil? Podělte se o své zkušenosti s ostatními
Pomozte ostatním pochopit, jaké to je žít s elektromobilem. Podělte se o své zkušenosti a pošlete nám je. Budeme rádi za vaše postřehy i za příběh vaší cesty k elektromobilitě. Jak na to, se dozvíte zde.
Výhody a nevýhody zimního provozu
V zimě je spotřeba elektromobilu vyšší, což znamená i vyšší náklady na kilometr. V našem případě činily přibližně 1,6 Kč/km oproti letním zhruba 1 Kč/km. Důležitým faktorem je však cena nabíjení, která se výrazně liší podle poskytovatele. Zatímco ČEZ účtuje až 18 Kč/kWh, stanice Lidl nebo E.On nabízejí ceny kolem 10 Kč/kWh/12,5 Kč/kWh, což je výrazně přijatelnější.
Problémy s nabíjecími stanicemi
V minulosti jsme zaznamenali drobné komplikace u nabíjecích stanic ČEZ, kde občas docházelo k problémům se spuštěním nabíjení nebo sníženou rychlostí nabíjení. Naopak stanice Lidl, E.On nebo Tesla vždy fungovaly spolehlivě a na plnou kapacitu. Navíc pouze u ČEZu se nám stává, že ačkoliv je nabíjecí stanice vysokorychlostní, nabíjíme třeba jen rychlostí 22 kWh. Nepochopitelně se nám to stalo i nyní v Harrachově. A vzhledem k tomu, že ČEZ si za rychlé nabíjení účtuje klidně 18 Kč, v budoucnu budeme jejich nabíjecí stanice využívat spíše pro pomalé nabíjení. U nabíjecích stanic Tesla, E.On, Lidl je vše bez problémů a za méně peněz.
Závěr: Elektromobil v zimě? Plně použitelný
Elektromobil MG ZS EV se v zimě osvědčil jako plně použitelný vůz pro rodinné cestování. Vyžaduje však určité plánování, zejména u delších tras. Vyšší spotřeba a náklady na nabíjení (oproti letnímu období) jsou realitou, ale výhody, jako je pohodlí předehřívání vozu nebo ekologičtější provoz, tento handicap vyvažují. Elektromobil zkrátka nemusí být pro každého, ale pro ty, kdo jsou ochotni přijmout nové návyky, nabízí skvělou alternativu i v zimních podmínkách. Inu když začínal internet, tak než si našel cestu k online nakupování, chvíli to trvalo. Nejdříve se zákazník musel změnit, poté mohlo dojít k jeho větší adopci. A věříme, že většině řidičů by mohl elektromobil vyhovovat, pokud by byl za dostupnější cenu. Snad nás k tomu nasměruje další rok 2025.