Čínské ministerstvo obchodu odmítá vydat povolení k výstavbě továrny v hodnotě 600 milionů dolarů. Podle informací Financial Times úředníci varují před možným přístupem USA k patentovaným technologiím prostřednictvím mexických partnerů. "Geografická blízkost Mexika a Spojených států představuje hlavní bezpečnostní problém," cituje list zdroj z ministerstva.
Technologické know-how pod drobnohledem
BYD plánoval v první fázi vyrábět 150 000 vozů ročně s možností zdvojnásobení kapacity. Obavy se týkají hlavně systémů pro autonomní řízení a bateriových technologií, kde čínská firma patří ke světové špičce. Vláda vyžaduje speciální schvalování všech zahraničních investic v rámci programu Belt and Road Initiative (Novodobá hedvábná stezka), který preferuje infrastrukturní projekty v partnerských zemích.
Napětí v čínsko-mexických vztazích
Projekt komplikuje i nedávné ochlazení diplomatických vztahů. Nová mexická vláda podle anonymních zdrojů přijala vůči čínským firmám "konfrontační postoj". Paradoxem je, že právě Mexiko představuje pro BYD strategický trh – v roce 2023 zde společnost prodala přes 40 000 elektromobilů s plánem na otevření 30 nových prodejních center.
Co znamená Belt and Road Initiative?
Tato globální investiční strategie Pekingu, známá také jako "Novodobá hedvábná stezka", podporuje od roku 2013 čínské investice v dopravní a energetické infrastruktuře po celém světě. Projekty v zemích mimo tento program – jako je Mexiko – procházejí přísnějším schvalovacím procesem.
Dopady na globální expanzi BYD
Zpoždění mexické investice přichází v klíčovém okamžiku. Čínský výrobce, který loni překonal Teslu v prodejích čistě bateriových vozů, aktuálně buduje závod v Brazílii a plánuje třetí evropskou továrnu v Německu. Schvalovací proces v Mexiku by podle insiderů mohl ovlivnit i timing dalších zahraničních expanzí společnosti.