Test EL-Prix 2024, organizovaný Norskou automobilovou federací (NAF) a magazínem Motor, nepřináší jen data o reálném dojezdu a spotřebě elektromobilů, ale také důležitá měření dobíjecích časů. Rychlost nabíjení hraje klíčovou roli při rozhodování o koupi elektromobilu, protože přímo ovlivňuje pohodlí a použitelnost vozidla na dlouhých cestách.
Jak probíhalo měření?
Dobíjecí časy byly měřeny při nabíjení z 10 % na 80 % kapacity baterie, což je běžný rozsah využívaný při cestování. Tato metoda umožňuje srovnání reálných výsledků s hodnotami uváděnými výrobci.
Výsledky ukázaly, že i zde se mezi modely projevují výrazné rozdíly, a to nejen mezi různými značkami, ale i mezi prémiovými a dostupnějšími vozy.
Nejrychlejší a nejpomalejší elektromobily
Z testu vyplývá, že nejrychlejší dobíjení naměřili u modelů Lotus Emeya a Porsche Taycan, kde časy nepřekročily 20 minut. To je skvělý výsledek. Nesmíme zapomínat, že jde o zimní test. Tato vozidla využívají pokročilé technologie vysokonapěťového dobíjení, které výrazně zkracují dobu potřebnou pro nabití baterie.
Naopak mezi nejpomalejší patří modely Peugeot e-3008 a Voyah Dream, kde naměřené časy dosáhly až 47 minut, resp. 43 minut. Takto dlouhé dobíjecí časy mohou být pro majitele těchto vozů limitující, zejména na delších cestách.
Přehled dobíjecích časů
Model | Čas nabíjení WLTP (min) | Naměřený čas (min) | Rozdíl (min) |
---|---|---|---|
Polestar Polestar 3 | 30 | 32 | +2 |
BYD Tang | 46 | 43 | -3 |
MINI Countryman | 30 | 29 | -1 |
Lotus Emeya | 18 | 16 | -2 |
BYD Sealion 7 | 24 | 31 | +7 |
Mercedes-Benz G-klasse | 32 | 33 | +1 |
Kia EV3 | 31 | 31 | 0 |
Porsche Taycan | 18 | 19 | +1 |
BYD Seal U | 43 | 42 | -1 |
Hongqi EHS7 | 25 | 25 | 0 |
Smart #3 | 30 | 31 | +1 |
Ford Explorer EV | 26 | 25 | -1 |
NIO EL8 | 20 | 21 | +1 |
Hyundai IONIQ 5 | 18 | 20 | +2 |
BMW i5 | 30 | 33 | +3 |
Volvo EX30 | 26 | 28 | +2 |
Audi Q6 e-tron | 21 | 22 | +1 |
XPeng G6 | 20 | 20 | 0 |
Porsche Macan | 21 | 21 | 0 |
Volkswagen ID.7 | 26 | 26 | 0 |
Tesla Model 3 | 25* | 32 | +7 |
Peugeot e-5008 | 30 | 39 | +9 |
Voyah Dream | 36 | 43 | +7 |
Peugeot e-3008 | 30 | 47 | +17 |
*U Tesly Model 3 nebyla k dispozici ověřená hodnota WLTP, uvedený čas je orientační.
Peugeot i v tomto testu bohužel propadl, podobně jako u měření reálného dojezdu. Modely e-3008 a e-5008 vykázaly nejen velké ztráty dojezdu oproti WLTP, ale také výrazně delší časy nabíjení, což může odradit zákazníky hledající spolehlivý vůz pro zimní podmínky. Naopak zajímavý je čínský XPeng G6, který nabíjí stejně rychle jako prémiový Porsche Macan, avšak jeho cena je zhruba poloviční. Čína tak nabízí modely, které nejenže konkurují zavedeným značkám, ale zároveň dostojí deklarovaným údajům i v náročných zimních podmínkách.
Jak vybrat EV podle dobíjecího času?
Při výběru elektromobilu je třeba zohlednit nejen dojezd a cenu, ale také rychlost dobíjení. Modely s kratšími dobíjecími časy, jako je Lotus Emeya, mohou výrazně usnadnit delší cesty, zatímco pomalejší vozy, jako Peugeot e-3008, mohou být vhodné spíše pro městské použití.
Pokud plánujete časté delší cesty, doporučuje se zaměřit na modely podporující vysokonapěťové nabíjení a vybavené efektivním tepelným čerpadlem, které optimalizuje provoz baterie v zimních podmínkách.
Zdroj: www.naf.no