Evropská unie se rozhodla zakázat prodej nových automobilů se spalovacími motory od roku 2035, což je součástí její ambiciózní zelené politiky. Tento krok má zásadně přispět ke snížení emisí CO2 a k dosažení cílů stanovených v balíčku Fit for 55, který si klade za cíl snížit emise o 55 % do roku 2030 ve srovnání s úrovní roku 1990.
Rozdělené názory v rámci EU
Ne všichni členové EU jsou s tímto rozhodnutím spokojeni. Německo, které je jedním z hlavních výrobců automobilů v Evropě, se dlouho snažilo prosadit výjimky pro e-paliva, syntetická paliva, která by umožnila pokračovat v prodeji spalovacích motorů i po roce 2035. Nakonec se Německu podařilo vyjednat určité úlevy, které umožní prodej automobilů na e-paliva, pokud budou splňovat přísné emisní normy.
Podpora a opozice
Přestože některé automobilky jako BMW a Volkswagen podporují větší flexibilitu a delší přechodné období, jiné jako Volvo a Ford již přijaly plány na ukončení prodeje spalovacích motorů před rokem 2035. Kritici argumentují, že mandátní přechod na elektromobily může být nákladný a vyžaduje značné investice do infrastruktury pro nabíjení elektromobilů a do zajištění surovin pro výrobu baterií.
Výhody a výzvy
Podle odborníků přinese zákaz spalovacích motorů významné environmentální přínosy, ale zároveň představuje velké výzvy. Klíčovou otázkou je, jak zajistit dostatečnou infrastrukturu pro elektromobily, zejména pokud jde o nabíjecí stanice a dostupnost surovin pro výrobu baterií. Kromě toho existují obavy, že vysoké náklady na elektromobily by mohly vést k tzv. "havanskému efektu", kdy by si lidé ponechávali starší spalovací vozy déle, než je běžné.
Přes všechny výzvy a opozici je zákaz spalovacích motorů v roce 2035 považován za klíčový krok k dosažení klimatických cílů EU. Jak ukazují názory odborníků a politiků, je nezbytné pokračovat v rozvoji čistých technologií a přizpůsobit legislativu tak, aby bylo možné dosáhnout ambiciózních ekologických cílů, aniž by došlo k negativním ekonomickým dopadům.
Zdroj: Euractiv