Elektromobilita stojí na pokročilých bateriových technologiích, které určují dojezd, cenu i ekologickou stopu vozů. V roce 2025 se do popředí dostávají tři klíčové trendy: solid-state baterie, sodík-iontové články a systémová recyklace. Jak tyto inovace změní trh a proč byste o nich měli vědět?
1. Solid-state baterie: Revoluce v bezpečnosti a kapacitě
Solid-state baterie nahrazují kapalný elektrolyt v lithiových článcích pevnou látkou, například keramikou. Tato změna přináší:
- Vyšší energetickou hustotu – až 2× větší kapacitu než současné baterie.
- Odolnost proti přehřátí – eliminuje riziko požárů při nárazu.
- Rychlejší nabíjení – až 80 % kapacity za 15 minut.
První automobilky plánují nasadit solid-state baterie do sériové výroby již v letech 2026–2028. Toyota a Nissan testují prototypy s dojezdem přes 1 200 km.
2. Sodík-iontové baterie: Dostupná alternativa k lithiu
Sodík-iontové články využívají levnější a hojně dostupný sodík místo lithia. Jejich hlavní výhody:
- Cena – náklady na suroviny jsou o 30–40 % nižší
- Provoz v mrazech – zachovávají 85 % kapacity při -20 °C.
- Ekologičtější těžba – sodík se získává z mořské vody nebo solných jezer.
Nevýhodou je nižší energetická hustota (120–160 Wh/kg oproti 250–300 Wh/kg u Li-ion). Proto se hodí hlavně pro městské vozy nebo skladovací systémy. Čínský výrobce CATL již dodává tyto baterie pro elektrické dodávky.
3. Lithiové baterie: Stále dominují, ale mění se jejich složení
V roce 2025 tvoří lithiové baterie 78 % trhu, jejich chemie se však optimalizuje:
- LFP (LiFePO4) – levnější, bez kobaltu, delší životnost (až 1 milion km u Tesla Model 3).
- NMC 811 – vyšší podíl niklu zvyšuje kapacitu, snižuje závislost na kobaltu.
Cena baterií klesla na 98 USD/kWh (v roce 2020 to bylo 137 USD/kWh), což snižuje cenu elektromobilů o 6–8 % ročně.
4. Recyklace baterií: Evropa buduje „kruhovou ekonomiku“
Podle nové směrnice EU musí výrobci do roku 2030 recyklovat 70 % hmotnosti baterií. Klíčové projekty v ČR a EU:
- Hydrometalurgické procesy – získávají až 95 % lithia, niklu a kobaltu (např. závod Northvolt ve Švédsku).
- Druhý život baterií – použité články slouží jako úložiště pro solární elektrárny (testuje ČEZ).
Podle studie McKinsey se globální kapacita recyklace do roku 2030 zpětinásobí na 1,8 milionu tun ročně.
5. Dopad na ceny elektromobilů a trh práce
Inovace baterií sníží do roku 2030 cenu střední třídy elektromobilů pod 700 000 Kč. Zároveň vznikají nová pracovní místa:
- Výroba baterií – v Evropě vzniklo 40 000 pracovních míst od roku 2020 (hlavně v Německu a Polsku).
- Diagnostika a servis – nové obory pro techniky specializované na vysokonapěťové systémy.
Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) bude v roce 2030 na silnicích 300 milionů elektromobilů, což zvýší poptávku po bateriích 15× oproti roku 2023.
Závěr: Baterie jako klíč k udržitelné mobilitě
Technologický pokrok v bateriích řeší hlavní překážky elektromobility: cenu, dojezd a ekologickou zátěž. Zatímco solid-state baterie cílí na prémiové vozy, sodík-iontové články mohou elektromobily zpřístupnit širšímu publiku. Recyklace pak zajistí, aby růst trhu nebyl na úkor životního prostředí. Pro Česko, které hostí továrny na bateriové komponenty (např. Škoda Auto v Mladé Boleslavi), jde o strategickou příležitost.