Denza je prémiovou značkou mateřské společnosti BYD, která patří mezi významné světové výrobce elektromobilů (EV) a plug-in hybridů. Název BYD je často spojován s inovacemi v oblasti takzvaných nových energetických vozidel (NEV), což zahrnuje čisté elektromobily, hybridy či vozy na vodík. Denza aktuálně působí zejména na čínském trhu, kde se snaží zaujmout zákazníky náročnějšího segmentu.
N9 SUV: připravovaná novinka pro první čtvrtletí
Jedním z chystaných přírůstků do portfolia značky Denza je luxusní SUV nazvané N9. Vůz má být uveden na trh v prvním čtvrtletí roku 2025. Denza již dříve prozradila, že model N9 nabídne šest míst k sezení a masivní rozměry o délce 5 258 mm, šířce 2 030 mm a výšce 1 830 mm. S rozvorem 3 125 mm by měl vůz poskytnout velkorysý prostor pro pasažéry.
Pod kapotou najdeme tři elektromotory, přičemž přední disponuje výkonem 200 kW a oba zadní po 240 kW. Kromě toho je N9 zároveň vybaven dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 152 kW, který spolupracuje s hybridním systémem. Tato kombinace naznačuje nejen vysoký výkon, ale i možnost výrazného prodloužení dojezdu díky hybridní konfiguraci.
Technologie e3: vylepšená platforma pro prémiové vozy
Model N9 by měl, podobně jako některé současné modely značky, využívat novou technologii e3, kterou Denza označuje za odlehčenou verzi vyspělejšího systému e4 (ten je určen pro luxusnější vozy). Tato platforma údajně přináší tri-motorové nezávislé pohony a pokročilé řízení zadních kol, kde dvě zadní kola dokážou operovat nezávisle na sobě.
Pro běžného zájemce o elektromobily může technologie e3 znamenat především vyšší stabilitu vozu v zatáčkách, lepší akceleraci a efektivnější hospodaření s energií. Díky pokročilé architektuře by měl systém nabídnout i nižší hlučnost a potenciálně přispět k delšímu dojezdu na jedno nabití.
Denza D9 a budoucí MPV v roce 2025
V nabídce značky v současnosti najdeme mimo jiné MPV D9, které se na trhu objevilo po restrukturalizaci Denzy v roce 2022. V roce 2025 se navíc chystá větší a výkonnější MPV, zaměřené na rodinné využití i firemní klientelu. Oproti současnému D9 má slibovat prostornější interiér a silnější pohonnou jednotku.
Obliba MPV (Multi-Purpose Vehicle) v Číně neklesá, zejména mezi rodinami hledajícími komfort a velkorysý zavazadlový prostor. Proti tradičním spalovacím MPV se hybridní nebo čistě elektrické modely mohou chlubit nižšími provozními náklady a menšími emisemi.
Současné portfolio Denzy a prodejní výsledky
Kromě zmíněného D9 MPV a chystaného N9 SUV má značka Denza v nabídce také menší SUV N7, sedan Z9 a hatchback Z9GT. Právě Z9GT se stal prvním modelem využívajícím technologii e3 a byl uveden na trh v září 2024.
Podle dostupných prodejních statistik dosáhla Denza v prosinci nového rekordu s 15 059 prodanými vozy. Za celý rok 2024 pak značka prodala přibližně 126 035 vozů, čímž se víceméně vyrovnala úrovni prodejů z předchozího roku 2023. Tento stabilní prodejní výkon poukazuje na důvěru zákazníků v prémiové produkty s alternativním pohonem.
Kontext čínského trhu a další vývoj
Čínský trh s elektromobily roste každým rokem a přispívají k tomu mimo jiné i státní pobídky a dotace. BYD se tak nachází v ideální pozici, aby využil poptávku po NEV nejen v Číně, ale postupně i v dalších regionech, kam se rozšiřuje. Postavení Denzy jako prémiové značky jí dává výhodu v segmentu, kde roste zájem o vysoce vybavené a technicky vyspělé modely.
V příštích letech můžeme očekávat další modely a rozšiřování portfolia, a to jak ve formě čistých elektromobilů, tak plug-in hybridů. Pro evropské spotřebitele je zajímavé sledovat, jakými cestami čínské značky plánují expanzi a zda přinesou cenově konkurenční a technologicky pokročilé produkty i na náš trh.
Závěrem
Rok 2025 slibuje zajímavé novinky pro fanoušky elektromobilů i plug-in hybridů. Denza plánuje posílit svou pozici v prémiovém segmentu uvedením nového SUV N9 a většího MPV, které má ještě rozšířit modelovou řadu D9. Vzhledem k růstu poptávky po elektřinou poháněných vozech a pozici BYD na světovém trhu je pravděpodobné, že se v budoucnu s vozy značky Denza setkáme častěji i na evropských silnicích.