Na autosalonu Auto Shanghai 2025 představil Volkswagen ve spolupráci se svými čínskými partnery tři nové koncepty elektrických vozidel. Modely ID. AURA, ID. ERA a ID. EVO reprezentují novou generaci tzv. NEV vozidel (New Energy Vehicles), která zahrnují čistě elektrické vozy, plug-in hybridy a modely s prodlužovačem dojezdu. Tyto novinky jsou výsledkem strategie „In China, for China“, která má za cíl upevnit pozici Volkswagenu na největším automobilovém trhu světa.
Strategie „In China, for China“ a cíl 30 nových modelů do roku 2027
Volkswagen plánuje do konce roku 2027 uvést na čínský trh více než 30 nových modelů, z toho přibližně 20 spadá do kategorie NEV. Tři koncepty představené v Šanghaji – ID. AURA, ID. ERA a ID. EVO – jsou prvními zástupci této nové generace vozidel. Každý z nich je výsledkem spolupráce s jednou ze tří čínských společností: FAW-Volkswagen, SAIC VOLKSWAGEN a Volkswagen Anhui.
Technologické zaměření: autonomní řízení a nová elektronická architektura
Všechny tři koncepty jsou vybaveny pokročilými systémy autonomního řízení založenými na umělé inteligenci (AI), které dosahují úrovně automatizace označované jako Level 2++. Tento stupeň znamená, že vůz je schopný samostatně řídit v určitých situacích – včetně předjíždění, odbočování nebo zařazování do provozu – pod dohledem řidiče.
Obecná informace: Označení úrovní autonomního řízení pochází ze škály definované organizací SAE (Society of Automotive Engineers), kde Level 2 značí částečnou automatizaci. Level 2++ není oficiálním označením, ale popisuje pokročilejší variantu této úrovně.
ID. ERA: SUV s prodlužovačem dojezdu
Koncept ID. ERA, vyvinutý společností SAIC VOLKSWAGEN, je plnohodnotné SUV se třemi řadami sedadel. Unikátností je použití technologie prodlužovače dojezdu (range extender), která kombinuje elektrický pohon s malým spalovacím generátorem. Ten během jízdy dobíjí baterii a prodlužuje tak celkový dojezd vozu na více než 1 000 km – přičemž 300 km je zajištěno čistě elektricky a dalších 700 km pomocí generátoru.
Obecná informace: Prodlužovač dojezdu je technologie, která umožňuje elektrickým vozům překonat delší vzdálenosti bez nutnosti častého nabíjení. Spalovací motor neslouží k přímému pohonu kol, ale pouze k výrobě elektřiny pro dobíjení baterie během jízdy.

ID. EVO: elektromobil pro mladé zákazníky
Model ID. EVO, představený Volkswagen Anhui, je koncipován pro mladší generaci, která klade důraz na moderní životní styl a technologickou výbavu. Vozidlo je postaveno na 800voltové platformě, která umožňuje extrémně rychlé nabíjení a vysoký výkon. Jde o první plnohodnotné elektrické SUV z rodiny ID. UNYX.
Významnou inovací je tzv. zónová elektronická architektura, která rozděluje elektronické systémy vozidla do autonomních oblastí (zón). To zvyšuje spolehlivost, zjednodušuje vývoj a umožňuje rychlé aktualizace funkcí prostřednictvím tzv. OTA (over-the-air) aktualizací.

ID. AURA: kompaktní sedan s chytrou AI
Koncept ID. AURA vznikl ve spolupráci s FAW-Volkswagen a je prvním vozidlem využívajícím novou „Compact Main Platform“ (CMP), vyvinutou speciálně pro čínský trh. Tento elektrický sedan z cenově dostupnějšího A-segmentu kombinuje moderní technologie s dynamickým designem a uživatelským rozhraním inspirovaným chytrými telefony.
Centrálním prvkem ovládání je AI asistent zabudovaný v infotainment systému, který umožňuje přirozené hlasové ovládání funkcí vozu a multimédií. Systém staví na vysokém výpočetním výkonu a pokročilé integraci mezi uživatelem a vozidlem.
Design pro čínský trh, ale se zachováním identity značky
Ačkoli každý ze tří konceptů používá odlišný designový jazyk, všechny si zachovávají typické rysy vozidel značky Volkswagen. Inspirací byla loňská studie ID. CODE, která naznačila nový směr designu Volkswagenu pro čínský trh. Nové koncepty tuto vizi dále rozvíjejí, přičemž každý z nich reflektuje specifické požadavky daného segmentu a zákaznické skupiny.
Zdroj: TZ volkswagen-newsroom.com