Automobilka Toyota výrazně navýšila kapacitu baterií ve svých elektromobilech, což přináší delší dojezd a lepší konkurenceschopnost. Například model Toyota bZ4X nyní ve vylepšené verzi nabízí baterie o kapacitě až 73,1 kWh. Tato vylepšení znamenají podstatný nárůst dojezdu – evropská verze bZ4X nyní dosahuje až 573 km dojezdu podle WLTP.
Rychlejší a efektivnější nabíjení
Kromě kapacity baterií se Toyota zaměřila také na zlepšení rychlosti a účinnosti nabíjení svých elektromobilů. Maximální výkon rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC) zůstává na hodnotě 150 kW, nicméně optimalizovaná nabíjecí křivka umožňuje rychlejší nabití na 80 % kapacity. Palubní nabíječka byla modernizována a její maximální výkon vzrostl z 11 kW na 22 kW, což zrychlí domácí nabíjení máte-li připravený nabíjecí bod.
Předkondicionování baterie a optimalizace tras
Novinkou je předkondicionování baterie, které optimalizuje její teplotu před nabíjením. Pokud řidič zadá do navigace cíl s plánovanou zastávkou na nabíjení, systém předem ohřeje nebo ochladí baterii pro maximální účinnost. Spolu s tím Toyota integrovala do svých vozidel inteligentní plánování tras, které automaticky doporučí nejefektivnější nabíjecí stanice.
Vylepšené elektrické pohony
Toyota implementovala nové výkonové elektronické prvky, konkrétně invertory s karbidem křemíku (SiC), které snižují ztráty a zvyšují účinnost pohonných jednotek. Například Toyota bZ4X nyní dosahuje výkonu až 343 koní, zatímco prémiový model Lexus RZ nabídne až 408 koní. Vylepšený systém pohonu všech kol umožňuje přesnější rozložení výkonu mezi nápravami, což zlepšuje stabilitu a jízdní komfort.
Toyota v kontextu elektromobility
Japonská automobilka dlouho preferovala hybridní a vodíkové technologie, nyní však akceleruje vývoj čistě elektrických vozů. Do roku 2026 plánuje uvést na evropský trh devět nových modelů EV, včetně modernizované verze bZ4X a elektrického crossoveru C-HR+. Přechod na elektromobilitu je pro Toyotu strategickým krokem, který jí umožní udržet konkurenceschopnost na globálním trhu.
Další inovace v elektromobilitě
Toyota aktivně pracuje na vývoji baterií s pevným elektrolytem, které slibují výrazně vyšší energetickou hustotu a rychlejší nabíjení. První generace těchto baterií by mohla být dostupná již kolem roku 2027. Společnost také investuje do vývoje vodíkových palivových článků jako alternativní bezemisní technologie, zejména pro těžkou dopravu.
Závěrem lze konstatovat, že Toyota prochází výraznou modernizací svých elektromobilů. Nové modely těží z delších dojezdů, rychlejšího nabíjení a efektivnějších pohonů. Automobilka se posouvá směrem k plně elektrické budoucnosti a její nové strategie ji mohou zařadit mezi klíčové hráče v oblasti elektromobility. K tomu všemu ale je nutné přidat, že Toyota těmito inovacemi víceméně posouvá své vozy na úroveň s elektromobily, které tu byly už dříve. Jak dojezd, rychlost nabíjení ani po těchto úpravách nepatří mezi špičku na trhu. V době, kdy vozy lze dobít do 20 minut, či dojezd činí i přes 600 km, jsou hodnoty u Toyoty spíše průměrné. Cena vozu přitom startuje nad 1 mil. korun, tedy pohybuje se na podobné úrovni jako např. Tesla Model Y.