Elektromobily si na českém trhu upevňují své postavení a podle nejnovějších údajů z konce roku 2024 jich už v tuzemsku jezdí více než 36 tisíc. Prudký rozvoj elektromobility se tak stal jedním z nejvýraznějších trendů v oblasti dopravy, a to i v kontextu širších snah o snižování emisí a zlepšování kvality ovzduší. V následujícím článku se podíváme na hlavní důvody tohoto růstu a přiblížíme některé zajímavosti, které vyplývají z dostupných dat.
Výrazný posun oproti předchozím letům
Loňský rok 2024 se do statistik zapsal jako období, kdy se na českých silnicích objevilo přes 14 tisíc nových elektromobilů. Pro srovnání: v roce 2023 to bylo zhruba 8 813 nově registrovaných elektrovozů. Takový vývoj představuje meziroční nárůst přes 60 %, což ukazuje na sílící důvěru spotřebitelů v bezemisní mobilitu a zároveň na rostoucí ochotu automobilek nabízet stále širší portfolio modelů.
Kde hledat příčiny tak rychlého růstu?
Mezi hlavní faktory, které stojí za dosavadním rozvojem elektromobilů na českém trhu, patří především:
- Dotační program NRB: Velkou zásluhou na vývoji měl určitě dotační program NRB, který probíhal v polovině roku. I když z něj mohli čerpat pouze podnikatelé a firmy, podařilo se rozvýřit vody zdejšího elektromobilního trhu. Program přispěl na pořízení okolo 5 600 elektromobilů a 2 427 nabíjecích stanic.
- Rozvoj nabíjecí infrastruktury: Na území České republiky je k dispozici už více než 2 500 veřejných nabíjecích stanic a jejich počet dál narůstá. Zvyšující se hustota a kapacita nabíjecích bodů usnadňuje cestování na delší vzdálenosti, což zmenšuje obavy z nedostatku energie během cesty.
- Rozmanitější nabídka modelů: Automobilky v posledních letech prudce rozšiřují své portfolio elektrických vozů. Na výběr jsou malé městské vozy, rodinné crossovery i užitkové dodávky. Větší spektrum modelů dává zákazníkům širší možnosti při rozhodování.
Co ukazují data: Roste zájem ve městech i na venkově
Velká města v čele s Prahou a Brnem přirozeně vedou v počtu registrovaných elektromobilů. Důvodem je hustší síť nabíjecích stanic a větší důraz na ekologickou mobilitu a i kupní síla v oblasti - města jsou navíc často sídlem firem, které mají více prostředků na investice do elektromobilů. Nicméně zajímavý posun lze zaznamenat i v menších městech a na venkově, kde se nabíjecí infrastruktura postupně rozrůstá.
V České republice dominují elektromobilnímu trhu značky v následujícím pořadí podle počtu registrovaných vozů: Tesla, Škoda, Volkswagen, BMW, Hyundai, Mercedes, Volvo, Nissan, Kia, Renault, Fiat, Peugeot, Audi, MG a Opel.
Kromě veřejných nabíjecích bodů se na některých místech objevují i soukromé instalace firem pro jejich zaměstnance a zákazníky, které jsou často přístupné i široké veřejnosti. Takto budovaná síť zvyšuje pohodlí řidičů a zároveň podněcuje další zájem o elektromobily.
Elektromobily v regionech: Kde vedou a kde zaostávají?
Praha jednoznačně dominuje českému trhu s elektromobily. Ke konci roku 2024 bylo v hlavním městě registrováno 12 493 elektromobilů, což představuje 34.36% celkového počtu v celé České republice. Druhé místo obsadil Středočeský kraj s 5 386 elektromobily (14,81%), následovaný Jihomoravským krajem, kde jezdí 3 914 elektromobilů (10,76%) – z toho 1 925 přímo v Brně.
Na opačném konci žebříčku se nachází menší regiony, například Karlovarský kraj, kde je registrováno pouze 197 elektromobilů (0,54%), což je nejnižší počet v rámci České republiky. Tento počet je nižší než například v menších obcích, jako jsou Mladá Boleslav, Říčany nebo Černošice. Černošice s populací pouhých 7 675 obyvatel (2024) a rozlohou 9,06 km² mají více elektromobilů než celý Karlovarský kraj. Tento kontrast poukazuje na rozdíly v infrastruktuře, kupní síle a preferencích obyvatel různých regionů.
Zajímavosti z dat: Koncentrace elektromobilů ve městech
Zajímavým faktem je, že většina elektromobilů je koncentrována ve velkých městech. Praha, Brno a Ostrava společně tvoří podstatnou část registrovaných vozů, což potvrzuje, že městské oblasti díky husté síti nabíjecích stanic a vyšší ekonomické síle hrají klíčovou roli v rozvoji elektromobility.
Ostrava, jako hlavní město Moravskoslezského kraje, má registrováno 9379 elektromobilů, což představuje více než třetinu všech elektromobilů v tomto kraji. Další obcí s nejvíce elektromobily v kraji je Opava s 286 EV.
V Libereckém kraji vede obec Liberec (380 elektromobilů) a následně Jablonec nad Nisou se 126 vozy. Ve Zlínském kraji je na první pozici město Zlín s 327 elektromoily a následně Uherské Hradiště s 293 EV. V Ústecké kraji vedou města Ústí nad Labem (264) a Teplice (200). Plzeňský kraj má mezi premianty krajské město (603) a Domažlice (145). V Olomouckém pak Olomouc (450) a Prostějov (200).
Nezvyklý poměr prodaný EV podle značky je v Mladé Boleslavy. Kde pochopitelně vede Škoda a představuje okolo 76% EV ve městě. V Domažlicích pro změnu má vysoký poměr značka VW s téměř 60%. Mezi dalšími zajímavostmi je, že v Příbrami jezdí větší množství MG elektromobilů než těch od Škody. Drží si třetí příčku za Teslou a BMW. V Lipníku nad Bečvou pro změnu dominuje Tesla s cca. 50%. Čínské značky naopak zaujali obyvatelé Nového Města nad Metují, kde Volvo představuje cca. 27%. V Praze zaujalo pro změnu MG a je tam evidováno 125 elektromobilů této značky.
Hlavní překážky aneb co brání ještě rychlejšímu rozvoji
Přes všechny dosavadní úspěchy existuje stále několik bariér, které mohou některé zájemce odradit:
- Vyšší pořizovací cena: Ačkoli ceny elektromobilů postupně klesají a nabídka se rozšiřuje, počáteční investice zůstává pro část populace poměrně vysoká.
- Neznalost možností nabíjení: Někteří spotřebitelé si nejsou jisti, jak dobře je jejich oblast pokryta nabíjecími stanicemi a jak se liší rychlost nabíjení u různých typů stanic (AC vs. DC).
- Dosah a obavy z dojezdu: Přestože moderní elektromobily nabízejí dojezd v řádu stovek kilometrů, u části potenciálních řidičů stále přetrvává pocit nedostatku jistoty na dlouhých cestách.
Vyhlídky do budoucna: Ještě rychlejší rozvoj?
Z dostupných informací a výše popsaných trendů lze očekávat, že v následujících letech bude trh s elektromobily v Česku růst ještě rychlejším tempem. Nové modely, stále lepší technologie baterií a investice do rychlonabíjecích stanic, to vše vytváří atraktivní prostředí pro budoucí majitele elektrovozů.
V roce 2025 je navíc patrná snaha různých subjektů – od státu přes města až po soukromý sektor – o další posílení infrastruktury, která je pro rozvoj elektromobilů klíčová. Pokud budou podpůrné programy a investice pokračovat, mohlo by být v brzké době čím dál běžnější potkávat elektrická vozidla ve všech koutech republiky.
Závěrečné shrnutí
Česká republika se díky rekordnímu počtu nově registrovaných elektrovozů v roce 2024 zařadila mezi země, kde je elektromobilita na skutečném vzestupu. Důvodem nejsou jen pobídky ze strany státu a firem, ale i rostoucí zájem veřejnosti o ekologické alternativy ke klasickým vozům. S rozvojem nabíjecí sítě a inovacemi v oblasti baterií lze předpokládat, že trend bude nadále pokračovat, a Česko se tak bude i v budoucnu aktivně podílet na celosvětovém přechodu k udržitelnější dopravě.
Zdroj: cistadoprava.cz