Březen 2025 se zapsal do historie australského automobilového průmyslu. Podle dat Electric Vehicle Council (Rada pro elektrická vozidla) dosáhly elektromobily (EV) rekordního podílu 14,25 % na prodeji nových vozidel. Celkem se v zemi prodalo přes 15 300 bateriových elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů (PHEV). Pro srovnání – v roce 2024 činil průměrný měsíční podíl EV na trhu 10 %.
BEV vs. PHEV: Která technologie vítězí?
Zatímco prodeje plug-in hybridů (PHEV) v březnu překonaly únorové rekordy, bateriové elektromobily (BEV) stále dominují. BEV jsou čistě elektrická vozidla napájená výhradně z baterií, zatímco PHEV kombinují spalovací motor s dobíjecí baterií pro omezený elektrický dojezd. Obecná informace: Hlavní rozdíl spočívá v tom, že PHEV vyžadují častější tankování paliva, zatímco BEV se plně spoléhají na nabíjení.
Ekonomický dopad: Proč Australané přecházejí na EV?
Podle Julie Delvecchio, generální ředitelky Electric Vehicle Council, ušetří řidiči elektromobilů v průměru 3 000 AUD (přibližně 42 000 Kč) ročně na provozních nákladech. V odlehlejších oblastech a předměstích, kde jsou najeté kilometry vyšší, mohou být úspory výraznější. V zemi je nyní registrováno přes 250 000 elektromobilů. „V době rostoucích životních nákladů představují EV reálnou finanční úlevu,“ dodává Delvecchio.
Regulační výzvy: Proč je NVES klíčový?
Současný růst podle Rady potvrzuje efektivitu New Vehicle Efficiency Standard (NVES) – australského standardu čistoty vozového parku zavedeného v roce 2024. Tato regulace motivuje výrobce k dodávkám nízkoemisních vozů pomocí emisních kreditů. Obecná informace: NVES funguje na principu „cap and trade“ – automobilky s emisemi pod limitem získají kredity, které mohou prodat konkurenci překračující limity.
Zdroj: esdnews.com.au