Konec čínského snu? Polestar stahuje obchody
Automobilka Polestar, dceřiná společnost čínského Geely, během roku 2024 uzavřela dvě třetiny svých prodejen v Číně – z původních 36 zbylo jen 10 provozoven. Prodeje zde klesly na 3 120 vozů, což je méně než 0,03 % z celkových 12,9 milionu elektromobilů a plug-in hybridů (tzv. New Energy Vehicles) prodaných v zemi. Přitom právě Čína je největším globálním trhem pro elektrická auta.
Proč neuspěla evropská značka v asijské kolébce?
I přes částečnou výrobu v Číně naráží Polestar na tvrdou konkurenci domácích firem jako BYD, Li Auto nebo Xpeng. Ty nabízejí výrazně nižší ceny, pokročilou technologii (např. autonomní řízení) a rychlejší reakci na preference zákazníků. Paradoxem je, že Polestar sdílí technologii s Geely, jehož čínské značky naopak prosperují.
Evropa a USA jako nová priorita
V roce 2024 pocházelo 93 % prodejů Polestaru mimo Čínu. Vedení společnosti proto oznámilo rozšíření sítě v USA ze 35 na 60 prodejen, často ve spolupráci s mateřskou značkou Volvo. V Evropě cílí hlavně na Velkou Británii a Francii, kde roste poptávka po prémiových elektromobilech. První čtvrtletí 2025 přineslo globální nárůst prodejů o 76 %.
Co je New Energy Vehicle? Vysvětlení pro čtenáře
Termín New Energy Vehicle (NEV) zahrnuje všechny vozy s částečně nebo plně elektrickým pohonem – bateriové elektromobily, plug-in hybridy i vozy na vodík. Čína tento pojem oficiálně používá od roku 2010 a loni tvořila 64 % globálních prodejů NEV.
Budoucnost Polestaru: Identita místo kvantity
Analytici upozorňují, že Polestar musí posílit svou image jako designově výjimečné a technologicky vyspělé značky. Klíčem je model Polestar 3, který kombinuje výkon 517 koní s dojezdem 610 km. Problémem zůstávají vysoké ceny – základní verze Polestaru 2 stojí v ČR od cca. 1,5 milionu korčn, což jej řadí mezi prémiové konkurenty.