Bateriové elektromobily (BEV) zažívají v Česku strmý vzestup. Během prvních tří měsíců roku 2025 přibylo na tuzemských silnicích 3 113 nových vozů této kategorie, což znamená meziroční skok o 138 %. S podílem 5,2 % na celkovém trhu vychází statisticky jeden elektromobil na každých 19 nově registrovaných aut.
Škoda Enyaq kraluje žebříčkům, Elroq překvapil hned po startu
Největší zájem budil Škoda Enyaq s 586 novými registracemi. Druhé místo překvapivě obsadil nováček Škoda Elroq, který si i přes jarní uvedení připsal 520 vozů. Bronz patří Tesle Model Y (333 kusů).
Značka Škoda zaznamenala raketový růst – počet jejích elektromobilů vzrostl o 407 %, což jí zajistilo 35,5% podíl na trhu. Naproti tomu Tesla, loňský lídr, sice zvýšila prodeje o 64 %, ale její dominance se propadla z 24,8 % na 17,1 %.

Věděli jste, že
Škoda Auto byla založena již v roce 1895 jako výrobce jízdních kol pod názvem Laurin & Klement. Prvním automobilem této značky byl model Voiturette A, představený v roce 1905. Dnes Škoda patří k lídrům evropské elektromobility a její model Enyaq je jedním z nejprodávanějších elektromobilů na klíčových trzích, jako je Německo.
Pokud se vám článek líbil, můžete jej na konci článku sdílet pomocí lišty. Děkujeme za podporu!
Německé značky posilují, Ford a Dacia zrychlují
Mezi výherce patří i Volkswagen s 241% nárůstem (297 vozů, 9,5 % podílu). V elitní desítce se dále umístily Hyundai, BMW, Volvo, Mercedes-Benz, Kia, Dacia a Ford. Právě poslední dvě jmenované značky vykázaly nejdynamičtější růst: Dacia o 186 %, Ford dokonce o 271 %.
Co je vlastně BEV? Slovník pro začátečníky
Základní fakta: Bateriový elektromobil (BEV) je poháněn výhradně energií z dobíjecí baterie. Na rozdíl od hybridů nemá spalovací motor, neprodukuje výfukové emise a nepotřebuje benzin ani naftu. Jeho ekologická stopa závisí na zdroji použité elektřiny.
Benzin stále vede, elektřina předstihla hybridy
Celkový prodej nových aut v ČR mezi lednem a březnem 2025 dosáhl 59 686 vozů (+3,6 %). Klasické pohony vedou: benzín má 67 % trhu, nafta 21,7 %. Elektromobily se s 5,2 % vyšvihly na třetí místo, před plug-in hybridy (3,6 %) a vozy na LPG (2,4 %). Vodíkový pohon zůstává raritou – evidován byl jeden kus.
Ojeté elektromobily: Češi šetří, ale sází na trendy
Čtyři měsíce stará data ukazují, že zájem o elektromobilitu se neomezuje jen na nové vozy. Z dovozu ojetin tvořily BEV 4,8 % (1 666 kusů). To naznačuje, že část řidičů volí cenově dostupnější alternativu s nižší pořizovací cenou.
Elektřina proniká i do užitkových vozů
V segmentu lehkých užitkových elektromobilů přibylo 246 nových registrací (+179 %). Kraluje Mercedes-Benz (43 vozů), následovaný Renaultem (41) a čínským Maxusem (38). V nákladní dopravě je změna patrná: zatímco loni přibyly 2 elektrotahače, letos jich je 15. Průlomem jsou i 3 elektrobusy Iveco Bus.
Závěrečná bilance: Zelená vlna sílí
Statistiky potvrzují, že Česko pomalu dobývá elektrická revoluce. Škoda Auto díky Enyaqu a novému Elroq ovládá třetinu trhu, roste poptávka po užitkových vozech i ojetinách. S rozšiřující se nabídkou lze očekávat další posun – i když benzinové varianty zatím drží pozice.
Zdroj: www.cistadoprava.cz