Plně elektrická flotila na letišti JFK
Nový terminál mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku přinese kromě moderní infrastruktury také revoluční krok směrem k ekologickému provozu. Celý vozový park pozemní obsluhy, zahrnující tahače letadel, schodiště pro cestující, cisternové vozy, manipulační techniku a nakladače zavazadel, bude poháněn výhradně elektřinou.
Cíl: Snížení emisí z letištního provozu
Použití sdílené elektrické flotily je součástí širší strategie Port Authority pro dosažení nulových emisí skleníkových plynů na letištích v této oblasti do roku 2050. Tento přístup nejen snižuje ekologickou stopu letiště, ale také přináší úspory a optimalizaci využití techniky oproti běžnému modelu, kdy každý provozovatel vlastní nebo pronajímá vlastní stroje.
Rozsáhlý projekt modernizace JFK
Nový terminál je součástí ambiciózního projektu o hodnotě 19 miliard dolarů (přibližně 441 miliard Kč). Samotný terminál bude mít rozlohu 226 967 m² a nabídne celkem 23 bran. Po otevření se jeho plocha více než zdvojnásobí oproti současnému Terminálu 1, který byl uveden do provozu v roce 1998.
Přínosy elektrifikace letištní obsluhy
Nasazení plně elektrických vozidel přinese několik klíčových výhod. Kromě výrazného snížení emisí skleníkových plynů se očekává také pokles hlukového znečištění, což pozitivně ovlivní prostředí cestujících i zaměstnanců letiště. Dalším benefitem je vyšší efektivita – sdílený model umožní snížení nákladů a lepší využití techniky.
Příklad pro další světová letiště
New Terminal One na JFK se tak stane prvním letištním terminálem na světě, který zavede centrálně řízenou plně elektrickou flotilu pozemní obsluhy. Tento inovativní přístup může sloužit jako model pro další velká letiště usilující o udržitelnější provoz a nižší emise v leteckém sektoru.