V zimních podmínkách dochází k významnému snížení dojezdu elektromobilů, což je způsobeno několika faktory, jako je chemická a mechanická reakce v baterii a potřeba vytápění kabiny. Podle studie společnosti Recurrent se dojezd elektromobilů v zimě sníží v průměru na 70,3 % původního dojezdu při ideální teplotě. Různé modely však reagují odlišně:
- Volkswagen ID.4: může ztratit až 46 % svého dojezdu.
- Hyundai Kona Electric: ztrácí 34 % svého dojezdu.
- Audi e-tron: ztrácí jen 16 % svého dojezdu.
- Ford F-150 Lightning: ztrácí 26 % svého dojezdu.
- Ford Mustang Mach-E: ztrácí 34 % svého dojezdu.
- Tesla Model Y: ztrácí 24 % svého dojezdu.
- Tesla Model 3: ztrácí 24 % svého dojezdu.
- Chevrolet Bolt: ztrácí 42 % svého dojezdu.
- Tesla Model X: ztrácí 24 % svého dojezdu.
- Nissan Leaf 2019 Plus: ztrácí 23 % svého dojezdu.
- Tesla Model S 90D: ztrácí 28 % svého dojezdu.
- Nissan Leaf 2015: ztrácí 34 % svého dojezdu.
Proč k tomu dochází?
Chemické reakce v baterii: Chlad inhibuje chemické reakce, čímž snižuje dostupný výkon baterie.
Vytápění kabiny: Elektromobily musí použít energii z baterie k vytápění, což snižuje celkový dojezd.
Jak minimalizovat ztrátu dojezdu:
- Předkondicionování vozu: Zahřívejte vůz, zatímco je stále připojen k nabíječce.
- Použití tepelných čerpadel: Efektivnější způsob vytápění kabiny.
- Vytápění sedadel a volantu: Menší spotřeba energie než vytápění celé kabiny.
Zdroj: Recurrent Auto