Zimní provoz elektromobilů: Kde hledat úspory energie
Testování Kia EV6 v silných sněhových podmínkách odhalilo klíčový faktor: až o 30 % vyšší spotřebu oproti letním hodnotám. Hlavními viníky jsou zvýšený odpor vozovky a nutnost aktivního vyhřívání interiéru. Řidiči však mají několik nástrojů, jak tyto ztráty minimalizovat.
Sněhový režim jako klíčový spojenec
Snow mode (sněhový režim) v Kia EV6 upravuje charakteristiky pohonu - omezuje točivý moment na kolech a optimalizuje práci trakčního kontrolního systému. Tato technologie zabraňuje prokluzu kol a zároveň šetří až 15 % energie, která by jinak při ztrátě trakce přicházela vniveč.
Chytré ovládání klimatizace
Vyhřívání sedadel a volantu spotřebuje výrazně méně energie než vytápění celého interiéru. Při teplotách kolem -5 °C stačí udržovat teplotu kabiny na 18-19 °C. Důležité je využít předem nahřátý interiér při nabíjení - tzv. preconditioning, který nezatěžuje trakční baterii.
Rekuperace a plynulá jízda
Využití nejvyššího stupně rekuperace (zpětného získávání energie při brzdění) pomáhá kompenzovat část ztrát. Důležité je předvídat dopravní situaci a vyhnout se prudkým akceleracím - každé zbytečné rozjetí vozidla ve sněhu zvyšuje spotřebu.
Praktické výsledky v terénu
Při testování v hustém sněžení dosáhla Kia EV6 průměrné spotřeby 2,6 kWh/míle (cca 1,6 kWh/km), což při kapacitě baterie 77,4 kWh znamená praktický dojezd kolem 310 km. Tento výsledek potvrzuje, že správnou kombinací technologií a řidičských návyků lze udržet zimní dojezd na 75 % letních hodnot.
Zdroj: Tesla EV News - Telegram