Evropská unie se chystá na další krok v boji proti klimatickým změnám. Od začátku příštího roku vstoupí v platnost nové, přísnější emisní limity pro automobilky. Tento krok má zásadní dopad na automobilový průmysl a může výrazně ovlivnit nabídku a ceny elektromobilů na trhu.
Nové emisní limity jako výzva pro výrobce
Od 1. ledna 2025 budou muset automobilky snížit průměrné emise CO2 u svých vozů pod hranici 93,6 gramů na kilometr. To představuje významné zpřísnění oproti současným limitům. Mattias Bergman, výkonný ředitel Mobility Sweden, k tomu uvádí: "Výrobci musí uvést na trh vozy s nižšími emisemi. Pokud překročí stanovený limit, hrozí jim vysoké pokuty."
Nerovnoměrný vývoj v Evropě
Zatímco některé země, jako například Švédsko, již dosáhly 32% podílu elektromobilů na trhu, jiné státy značně zaostávají. V Česku, Polsku či Rumunsku tvoří elektromobily jen několik procent prodejů. Tento nerovnoměrný vývoj vytváří tlak na výrobce, aby kompenzovali nízké prodeje v některých zemích vyššími prodeji jinde.
Strategie automobilek
Automobilky musí nyní zvážit různé strategie, jak dosáhnout požadovaných limitů. Jednou z možností je zvýšení prodeje elektromobilů a plug-in hybridů. Další cestou je snižování emisí u benzinových a naftových motorů. Bergman dodává: "Pokud se neprodávají elektromobily v jedné zemi, musí se to vykompenzovat na jiném trhu."
Plug-in hybridy pod drobnohledem
Zajímavý vývoj nastal u plug-in hybridů. Původně se očekávalo, že budou mít nízké emise CO2. Ukázalo se však, že evropští majitelé těchto vozů častěji využívají spalovací motor, než se předpokládalo. To vedlo k úpravě metodiky měření emisí u těchto vozidel.
Kdo jsou lídři v plnění nových norem?
V současnosti pouze dva výrobci splňují nové emisní limity - Geely (díky vysokým prodejům elektromobilů značky Volvo) a Tesla. Ostatní výrobci musí rychle jednat, aby se vyhnuli vysokým pokutám. Někteří zvažují nákup emisních kreditů od úspěšnějších konkurentů.
Očekávaný vývoj trhu
Někteří experti předpovídají výrazný pokles cen elektromobilů v důsledku tlaku na zvýšení prodejů. Bergman však upozorňuje: "Nelze jen vyrábět auta, musí existovat i kupci. Většina soukromých osob se řídí především financemi." Přesto očekává, že rok 2025 bude pro švédský automobilový trh příznivý, a to díky kombinaci odložené poptávky a očekávaného snížení úrokových sazeb.
Nové emisní limity EU představují významnou výzvu pro automobilový průmysl. Jejich dopad na trh s elektromobily a celkovou nabídku vozidel bude v následujících měsících bedlivě sledován odborníky i spotřebiteli.