Průlomová data od největšího evropského automotoklubu
Německý autoklub ADAC, který poskytuje asistenční služby pro 21 milionů členů, zveřejnil rozsáhlou analýzu poruchovosti vozidel. Elektromobily vyrobené v letech 2020-2022 vykazují průměrnou poruchovost 4,2 případu na 1 000 vozů, zatímco u spalovacích motorů je to téměř trojnásobek (10,4 případů).
Vývoj spolehlivosti v číslech
Statistiky ukazují zlepšující se trend u obou kategorií. Zatímco v roce 2020 potřebovalo asistenci 8,5 elektromobilů a 12,9 vozů se spalovacími motory z každé tisícovky, v roce 2022 klesly hodnoty na 1,7 (EV) resp. 5,4 (ICE). Odborníci to přisuzují vylepšené konstrukci bateriových systémů a elektroniky u novějších modelů.
Nejčastější příčiny poruch
U elektromobilů dominují problémy s 12V pomocnou baterií, která napájí palubní elektroniku. Tato komponenta je společná pro všechny moderní vozy. Naopak vysokonapěťový trakční akumulátor, který často vzbuzuje obavy řidičů, patří mezi nejspolehlivější části elektrických pohonů.
Modelové rozdíly a výjimky
Studie upozorňuje na výrazné rozdíly mezi jednotlivými modely. Zatímco Tesla Model 3 z roku 2022 má poruchovost pouze 0,9 ‰, Hyundai Ioniq 5 stejného roku výroby dosáhl hodnoty 22,4 ‰. Mezi stabilní modely patří také Nissan Leaf s 1 poruchou na 1 000 vozů nebo Renault Zoe (2,9 ‰).
Proč jsou elektromobily spolehlivější?
Klíčem k nižší poruchovosti je jednodušší konstrukce – elektrický pohon obsahuje o 60-70 % méně pohyblivých částí než spalovací motor. Chybí zde komponenty jako spojka, převodovka nebo výfukový systém. Výrazně se prodlužuje i životnost brzdových destiček díky rekuperačnímu brzdění.