Čínští výrobci automobilů poprvé v historii překonali své americké konkurenty v celosvětovém prodeji automobilů. Tento významný milník je výsledkem dlouhodobých strategických investic a podpory ze strany čínské vlády, která od roku 2009 výrazně subvencovala sektor nových energetických vozidel (NEV). Díky těmto subvencím se prodej elektromobilů v Číně vyšplhal na rekordní úrovně a zemi se podařilo stát se lídrem na globálním trhu.
Připomínáme, že nehovoříme pouze o elektrických vozech, ale všech, tedy i těch spalovacích. Z reportu webu jato.com vyplývá, že prvenství stále patří Japonsku.
Stále mezi nejprodávanější typy vozů patří SUV, kterých se oproti roku 2022 prodalo globálně více. Naopak sedany, hatchbacky se prodali v menším množství. A změnou na globálním trhu je i ten fakt, že nejprodávanějším vozem roku 2023 byl elektromobil a to Tesla Model Y. A to dozajista o něčem svědčí.
Strategické investice a vládní podpora
Od počátku 80. let Čína přilákala americké a evropské automobilky k investicím do společných podniků, což umožnilo přenos technologií a manažerských dovedností do místního průmyslu. V roce 2018 Čína oznámila postupné odstranění omezení zahraničního vlastnictví v automobilovém sektoru, což vedlo k tomu, že Tesla jako první zahraniční automobilka zahájila výrobu ve své plně vlastněné továrně v Šanghaji. Tento krok otevřel dveře dalším zahraničním investorům a přispěl k intenzivní konkurenci na čínském trhu s elektromobily.
Vzestup čínských elektromobilů
Elektrická vozidla (EV) se stala v Číně masově rozšířenými díky strategii „Made in China 2025“ a výrazným subvencím vlády, které dosáhly téměř 150 miliard juanů do roku 2022. Tento rychlý růst umožnil Číně dominovat globálnímu trhu s NEV, přičemž čínské prodeje v roce 2022 dosáhly 6,884 milionu jednotek, což představuje 63,6 % globálního podílu. Tradiční automobilky musí nyní čelit výzvě adaptace na tuto novou realitu a investovat do vývoje vlastních elektromobilů, aby udržely krok s čínskou konkurencí.
Reakce západních automobilek
Americké a evropské automobilky rychle reagují na rostoucí konkurenci z Číny. Ford například vytvořil tajný tým inženýrů a softwarových designérů, aby vyvinuli cenově dostupný elektromobil schopný konkurovat čínským výrobcům. Renault zase volá po zvýšení spolupráce mezi evropskými výrobci a investicích do domácí technologie, aby mohli čelit čínskému vlivu. Nissan plánuje do roku 2026 uvést na trh 16 nových elektromobilů, aby posílil svou pozici na globálním trhu.
Výzvy a příležitosti
Elon Musk, generální ředitel Tesly, varoval už v lednu letošního roku, že čínští výrobci automobilů by mohli "zničit" globální konkurenty, pokud nebudou zavedena obchodní omezení. Čínští výrobci se nyní snaží expandovat na evropské trhy, což přináší nové výzvy pro zavedené značky a vyžaduje inovativní přístupy k udržení konkurenceschopnosti. Ze strany Elona Muska to asi není tak překvapivé, protože čínští výrobci zdařile konkurují Tesle, a je pro ní čím dal složitější udržet náskod.
Pro zákazníka je to však dobře. Konkurence posouvá celé odvětví dále.
Budoucnost globálního automobilového průmyslu
S rostoucí dominancí čínských výrobců automobilů se globální automobilový průmysl nachází na prahu významné transformace. Západní automobilky musí rychle reagovat na tuto novou konkurenci a investovat do inovací a vývoje elektromobilů. Spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem bude klíčová pro udržení konkurenceschopnosti a zajištění budoucího růstu. Jak se trh s elektromobily nadále vyvíjí, bude zajímavé sledovat, jak se zavedené značky přizpůsobí a jaké nové strategie zvolí k udržení svého postavení na trhu.