V posledních letech se automobilový svět zaměřuje především na dynamicky rostoucí segment elektromobilů (EV). Donedávna byla značka Tesla považována za neotřesitelného krále tohoto odvětví. Statistiky roku 2024 však ukazují, že amerického průkopníka elektromobilů poprvé v historii předstihla čínská společnost BYD, která vyrobila více elektrických vozů než Tesla.
Rok 2024: těsný souboj ve výrobě
Podle zveřejněných údajů vyrobila Tesla v roce 2024 celkem 1 773 443 elektromobilů. BYD ovšem zvládl za stejné období vyprodukovat 1 777 965 EV, čímž získal zhruba 4 500 vozů náskok. Tento vývoj je pro mnohé analytiky překvapující, protože ještě v roce 2023 měla Tesla v počtu vyrobených elektromobilů výrazný náskok (1,85 milionu) oproti BYD (1,59 milionu).
Rozdíl mezi výrobou a prodejem
Je důležité rozlišovat mezi počtem vyrobených a prodaných vozů. V roce 2024 prodala Tesla celkem 1,79 milionu elektromobilů, zatímco BYD prodal 1,65 milionu. Rozdíl je způsoben tím, že Tesla ještě v roce 2024 prodávala část vozů vyrobených v předchozím období. Pro automobilky je však zásadní udržet vyrovnaný poměr mezi produkcí a prodejem, aby nepodvázaly svůj růst.
Proč Tesla ztrácí pozici?
Některé faktory, jež v roce 2024 ovlivnily Teslu, souvisejí především s klesající poptávkou a rostoucí konkurencí. Spotřebitelé se potýkají s vysokými pořizovacími náklady u elektromobilů a komplikovanou infrastrukturou nabíjení. Tesla navíc spoléhá především na dva hlavní modely – Model Y a Model 3 – a novinky, jako je Cybertruck představený na konci roku 2023, zatím nestačí vyvážit nižší zájem o tradiční modely.
BYD: od baterií až po globální expanzi
Společnost BYD (zkratka pro „Build Your Dreams“) začínala v devadesátých letech jako výrobce baterií. Od té doby se významně vypracovala a dnes patří mezi přední světové producenty elektromobilů i plug-in hybridů. BYD se rovněž těší silné podpoře čínské vlády, která v minulých letech navyšovala dotace, daňové úlevy a další pobídky na podporu elektromobilů.
Automobilce BYD se také daří expandovat na zahraniční trhy. Zatímco Tesla se potýká s postupnou obměnou modelové řady, BYD dokáže nabízet širší škálu cenových kategorií a modelů, a to včetně levnějších variant, které osloví zájemce citlivé na cenu. To jí umožňuje udržovat a posilovat růst jak na domácím, tak i na světových trzích.
Vliv čínské podpory a globální dopad
Čína je v současné době největším vývozcem automobilů na světě, čímž dokazuje rostoucí význam vlastních značek. Státní dotace, investice do infrastruktury a výzkumu bateriových technologií katapultovaly čínské výrobce elektromobilů na špičkové pozice. Tyto faktory ovlivňují i evropské a americké trhy, kde se čínské elektromobily prosazují agresivní cenovou politikou a rychlým zaváděním moderních technologií.
Mezi úspěšné čínské vozy patří nejen modely od BYD, ale i cenově dostupné elektromobily od dalších značek, včetně mladých technologických firem jako Xiaomi, které představilo zajímavý model SU7. Kvalita čínských elektromobilů mnohdy překvapuje západní experty, kteří oceňují zejména použití moderních baterií, vyspělých infotainment systémů a rychlé tempo vývoje.
Co čeká trh s elektromobily v budoucnu?
Trh s elektromobily se dále rozšiřuje a noví hráči i zavedené automobilky čelí sílící konkurenci. V Evropě i v USA se zpřísňují emisní normy, což motivuje výrobce k urychlení vývoje elektrických modelů a k rozšiřování nabídek napříč segmenty. Otázkou zůstává, jak se Tesla popere s tlakem na inovace a ceny a zda dokáže znovu získat ztracenou pozici lídra v oblasti elektromobilů.
BYD a další čínské automobilky pravděpodobně budou pokračovat ve zvýšené produkci díky dobře fungující infrastruktuře, státním dotacím a dostupným cenám. Další roky tak mohou být zlomové nejen pro tradiční západní automobilky, ale i pro relativní nováčky v segmentu elektromobilů.
Závěr
Rok 2024 jasně ukázal, že trh s elektromobily se stává vysoce kompetitivním a již zdaleka není doménou jediné značky. Tesla přišla o svou výsostnou pozici v počtu vyrobených vozů, i když z hlediska prodaných kusů stále drží vysoká čísla. BYD však díky dynamickému růstu a strategické pozici na domácím trhu dokazuje, že je třeba s ním v budoucnu počítat. Rozhodující roli sehraje další vývoj technologií, cenové dostupnosti a vládcemi podporované infrastruktury, které budou mít zásadní vliv na pokračující proměnu globálního automobilového průmyslu.
Zdroj: insideevs.com