Globální přechod na 100% elektrická vozidla nabírá na rychlosti. Různé země a regiony po celém světě zavádějí zákazy prodeje nových vozidel se spalovacími motory (ICE), což ovlivní životy více než 755 milionů lidí. Tyto mandáty představují klíčový krok v boji proti klimatickým změnám a v transformaci automobilového průmyslu směrem k udržitelné budoucnosti.
Význam postupného vyřazování vozidel se spalovacími motory
Přechod na 100% prodej elektrických vozidel prostřednictvím povinného vyřazování vozidel se spalovacími motory představuje kritické opatření proti hluboce zakořeněným zájmům lobbistů fosilních paliv a tradičních výrobců automobilů. Tyto průmyslové odvětví dlouho odolávaly přechodu k čistší energii, spoléhajíce se na desetiletí budované infrastruktury a dominantní postavení na trhu. Rostoucí environmentální povědomí, technologický pokrok a naléhavá potřeba bojovat proti klimatickým změnám však vedou různorodou koalici zemí a regionů k rozhodným krokům.
Konkrétní cíle jednotlivých zemí
Zde je přehled některých významných termínů pro ukončení prodeje nových vozidel se spalovacími motory:
- 2024: Etiopie zavádí okamžitý zákaz dovozu vozidel se spalovacími motory (ovlivňuje přibližně 126 milionů obyvatel)
- 2025: Norsko zakazuje prodej nových vozidel se spalovacími motory (5,4 milionů obyvatel)
- 2030: Spojené království, Německo, Nizozemsko, Dánsko, Švédsko a další evropské země zavádějí zákaz (celkem více než 190 milionů obyvatel)
- 2035: Japonsko, Kanada, Jižní Korea, Španělsko, Francie (zde by měla i ČR) a další se připojují k zákazu (ovlivňuje přes 328 milionů obyvatel)
- 2040-2050: Srí Lanka a Kostarika plánují ukončit prodej vozidel se spalovacími motory
Dopady a výzvy
Tyto mandáty nejsou jen symbolická gesta - jsou to zásadní kroky k demontáži ekonomiky založené na fosilních palivech a k nasměrování globálního automobilového průmyslu k udržitelné a čisté budoucnosti. Vytvářejí jasný regulační rámec, který nutí výrobce i spotřebitele přizpůsobit se novým standardům, čímž urychlují adopci elektrických vozidel.
Svět prochází rapidní transformací v oblasti automobilového průmyslu. Cíl dosáhnout 100% prodeje elektrických vozidel se stává stále reálnějším, přičemž tento přechod je klíčový v boji proti klimatickým změnám a snižování závislosti na fosilních palivech. Evropská unie stanovila ambiciózní cíl ukončit prodej nových vozidel se spalovacím motorem do roku 2035. Jak se s touto výzvou vypořádávají Česká republika a Slovensko, dva významní hráči ve středoevropském automobilovém průmyslu?
Česká republika: Transformace automobilového průmyslu v srdci Evropy
Česká republika, dlouhodobě známá jako automobilová velmoc, stojí před zásadní výzvou. S ročním výstupem přes 1,2 milionu vozidel je automobilový sektor páteří české ekonomiky, tvořící přibližně 9% HDP a zaměstnávající více než 150 000 lidí přímo a dalších 400 000 nepřímo.
Škoda Auto, vlajková loď českého automobilového průmyslu, oznámila investice ve výši 138 miliard Kč do elektromobility do roku 2027. Cílem je, aby do roku 2026 tvořila elektrická vozidla 27% prodejů značky. Tato strategie zahrnuje uvedení tří nových elektrických modelů na trh do roku 2026. Ostatně letos na podzim bychom se měli dočkat modelu Elroq.
Kromě Škody i další výrobci působící v ČR, jako Toyota a Hyundai, postupně elektrifikují svou produkci. Například Hyundai v Nošovicích již vyrábí modely Kona Electric a IONIQ 5.
Infrastruktura a podpora elektromobility v ČR
K únoru 2024 bylo v České republice registrováno přes 20 000 čistě elektrických vozidel a více než 3 000 veřejných nabíjecích bodů. Vláda si klade za cíl dosáhnout 35 000 dobíjecích stanic do roku 2030. Pro podporu tohoto cíle byl schválen Národní plán čisté mobility, který počítá s investicemi ve výši 17 miliard Kč do roku 2030.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR spustilo dotační programy na podporu nákupu elektrických vozidel a výstavby nabíjecí infrastruktury. Pro rok 2024 je v plánu alokace 400 milionů Kč na tyto účely.
Slovensko: Akcelerace směrem k elektrické budoucnosti
Slovensko, s roční produkcí přes 1 milion vozidel, je největším výrobcem automobilů na obyvatele na světě. Automobilový průmysl tvoří až 13% HDP země a zaměstnává přímo i nepřímo přes 250 000 lidí.
V roce 2022 slovenská vláda schválila Akční plán e-mobility, který počítá s investicemi 46 milionů eur do rozvoje nabíjecí infrastruktury. Cílem je instalace více než 3 000 veřejných nabíjecích bodů do roku 2025, včetně vysokorychlostních stanic na dálnicích.
Výzvy a příležitosti pro obě země
Přechod na elektromobilitu přináší jak výzvy, tak příležitosti. Mezi hlavní výzvy patří:
- Zajištění dostatečné nabíjecí infrastruktury
- Rekvalifikace pracovní síly pro nové technologie
- Zajištění dostupnosti elektrických vozidel pro širší veřejnost
- Řešení otázek recyklace baterií a udržitelnosti celého hodnotového řetězce
Příležitosti zahrnují:
- Rozvoj nových průmyslových odvětví (výroba baterií, softwarové řešení pro elektromobily)
- Zlepšení kvality ovzduší ve městech
- Snížení závislosti na dovozu ropy
- Potenciál pro export know-how a technologií
Česká republika a Slovensko stojí na prahu významné transformace svých automobilových průmyslů. Přestože cesta k plně elektrické mobilitě je náročná, obě země podnikají důležité kroky k adaptaci na novou éru. Kombinace státní podpory, průmyslových investic a inovací vytváří solidní základ pro úspěšný přechod.
Klíčem k úspěchu bude flexibilita, inovace a spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem. Jen tak mohou Česká republika a Slovensko nejen splnit evropské cíle, ale také se stát lídry v oblasti čisté mobility ve střední Evropě.