Data, která máme k dispozici, nám umožňují zkoumat různé faktory ovlivňující dojezd elektromobilů, přičemž sledujeme jejich výkon při různých rychlostech, teplotách a jízdních podmínkách. Vzhledem k dostupným údajům se zaměříme na analýzu vlivu rychlosti a teploty na dojezd, přičemž jednotlivé vozy posoudíme s ohledem na jejich výkon a efektivitu při specifických podmínkách.
1. Vliv rychlosti na dojezd
Rychlost se ukazuje jako jeden z nejvýraznějších faktorů ovlivňujících dojezd elektromobilu. Obecně platí, že čím vyšší rychlost, tím vyšší je spotřeba energie a tím kratší je dojezd. U většiny modelů elektromobilů dochází ke ztrátě dojezdu s narůstající rychlostí, protože aerodynamický odpor výrazně roste.
Například Tesla Model 3 SR+ MIC (2021) při rychlosti 90 km/h dosahuje průměrného dojezdu 346 km, zatímco při rychlosti 120 km/h klesá jeho dojezd na 263 km. Podobný trend lze pozorovat i u modelu Jaguar I-Pace 90 kWh, který má při rychlosti 90 km/h průměrný dojezd 357 km, ale při rychlosti 120 km/h klesá na 263 km. Tato data naznačují, že snížením rychlosti lze dosáhnout lepší efektivity a prodloužit dojezd vozidla.
2. Vliv teploty na dojezd
Teplota okolí má také významný vliv na efektivitu baterie a dojezd elektromobilu. Baterie při nižších teplotách ztrácí kapacitu, což může vést k poklesu dojezdu v zimních podmínkách. Naše data ukazují, že dojezd se při vyšších teplotách zvyšuje, což podporuje lepší výkon baterie a nižší spotřebu energie při mírnějším klimatu.
Například u Tesla Model S LR Palladium je průměrný dojezd při teplotě 7 °C a rychlosti 90 km/h kolem 587 km, zatímco při teplotě 19 °C může dosáhnout až 618 km. Tento rozdíl naznačuje, že mírné zvýšení teploty má pozitivní dopad na dojezd. Přestože nemáme data pro konkrétní „zimní“ a „letní“ podmínky u všech modelů, pozorujeme obecný trend, kdy vyšší teploty zvyšují dojezd, což může být pro řidiče užitečné při plánování delších cest.
3. Průměrný dojezd při standardní rychlosti a teplotě
Jako výchozí hodnoty pro srovnání mezi modely jsme vybrali rychlost 90 km/h a průměrnou teplotu kolem 15 °C. Tento scénář představuje podmínky, při kterých se mnoho elektromobilů pohybuje v optimální efektivitě. U vybraných modelů se hodnoty dojezdu v těchto podmínkách pohybují následovně:
- Tesla Model 3 SR+ MIC (2021): Průměrný dojezd 346 km.
- Jaguar I-Pace 90 kWh: Průměrný dojezd 357 km.
- Tesla Model S LR Palladium: Průměrný dojezd 587 km.
- BMW i3s 120 Ah: Průměrný dojezd 225 km.
Tato data poskytují srovnání různých modelů elektromobilů při obdobných podmínkách, což může být užitečné pro potenciální uživatele, kteří hledají vozy s vyšší efektivitou při stabilních rychlostech a mírných teplotách.
Naše analýza ukazuje, že rychlost a teplota jsou klíčovými faktory ovlivňujícími dojezd elektromobilů. Rychlost nad 90 km/h vede k výrazně vyšší spotřebě energie a nižšímu dojezdu, zatímco mírné teploty mezi 15 a 20 °C podporují lepší výkon baterie. Přestože nemáme zcela konzistentní data pro konkrétní sezónní podmínky, pozorujeme, že elektromobily dosahují optimálního dojezdu při nižších rychlostech a mírnějších teplotách. Tyto poznatky mohou pomoci uživatelům plánovat efektivnější využití elektromobilu v různých podmínkách.
Bylo testováno na 217 elektromobilů různých výrobců, stáří a velikosti. Jedná se o tyto vozy:
BMW i3s 120 Ah, Hyundai Ioniq 28 kWh, Kia e-Niro 64 kWh, Kia Soul 30 kWh, Nissan Leaf 40 kWh, VW e-Up 18.7 kWh, VW e-Golf 35.8 kWh, Tesla Model X 60D, Jaguar I-Pace 90 kWh, Tesla Model S P100DL, Opel Ampera-e, Hyundai Kona 64 kWh, Audi e-tron 55, VW e-Crafter, Nissan e-NV200 40 kWh, Mitsubishi i-MiEV, Tesla Model 3 Performance, Kia e-Soul 64 kWh, Tesla Model X P90DL, Nissan Leaf 62 kWh, Mercedes EQC, Model X Long Range Raven, 2019 Tesla Model 3 SR+, Model S Long Range Raven, Renault Zoe 52 kWh, Audi e-tron 50, Hyundai Ioniq 38 kWh, VW e-Up 36.8 kWh, MG ZS EV 44.5 kWh, Tesla Model 3 LR RWD, Porsche Taycan 4S 79 kWh, Model S LR Raven, Peugeot e-208 GT, DS 3 e-tense, Honda e, Audi e-tron 50 Sportback, Mini Cooper SE, Xpeng P7 Performance, Model 3 Performance w/mudflaps, Porsche Taycan 4S 93 kWh, Polestar 2 LR DM, Model S P85 7 seater, Peugeot e-2008 GT, Tesla Model S LR Raven, Maxus e-Deliver 3, VW ID3 1st 62 kWh, VW ID3 1st Max 62 kWh, VW ID3 1st Plus 62 kWh, BMW i3 42 kWh, Mazda MX-30, Xpeng G3 520i, Tesla Model 3 LR 2021, Jaguar I-Pace EV320, Volvo XC40 78 kWh AWD, Tesla Model 3 Performance 2021, VW ID3 1st Plus, Mercedes EQV, Ford Mustang Mach-E LR AWD, Polestar 2, Tesla Model S P85 (MF), VW ID4 1st 82 kWh, VW ID3 82 kWh, 2021 Tesla Model 3 SR+, BMW iX3, Lexus UX 300e, Skoda Enyaq iV 80, 2022 Mercedes EQA 250, Audi e-tron GT, VW ID4 GTX 82 kWh, 2021 Tesla Model 3 SR+ MIC, Audi Q4 e-tron 40, 2021 Tesla Model 3 LR (82 kWh), Hyundai Ioniq 5 AWD, Citroen e-C4, Opel Mokka-e, Citroen e-Spacetourer, Opel Corsa-e, Fiat 500e, Ford Mustang Mach-E LR RWD, Tesla Model Y LR, Tesla Model Y LR (caps on), Tesla Model Y LR (caps off), VW ID3 55 kWh, Nio ES8 100 kWh, Maxus Euniq 5, Kia EV6 AWD, Polestar 2 SR SM, Polestar 2 Performance, Mercedes EQS 580 4Matic, Tesla Model 3 SR+ 60 kWh LFP, Mercedes EQA 350 4Matic, BMW i4 M50, BMW iX xDrive50, Mercedes EQB 350 4Matic, Kia EV6 77 kWh RWD, Cupra Born 58, Volvo C40 AWD, Audi e-tron 55 Black Edition, Volvo XC40 69 kWh FWD, BMW iX xDrive40, Porsche Taycan Cross Turismo 4, Tesla Model Y Performance, VW ID5 GTX 82 kWh, Mercedes EQE 43 AMG, BMW i4 eDrive40, Skoda Enyaq Coupé RS, Ford Mustang Mach-E GT, BYD Tang, Mercedes EQS 450+, Hongqi E-HS9, MG Marvel R Performance, Xpeng P7 Performance Wing Edition, Nissan Ariya 63 kWh, Nissan Ariya 87 kWh FWD, Voyah Free, Kia Niro EV, Mercedes EQE 53 4Matic+, VW ID Buzz 82 kWh, Mercedes EQE 300, Mercedes EQV 300, MG5, VW ID Buzz Cargo 82 kWh, VW ID Buzz Cargo 82 kWh w/trailer, Renault Megane E-Tech 60 kWh, MG ZS EV 72 kWh, VW ID Buzz Pro 82 kWh, BYD Atto 3 60 kWh, Ora Good Cat 500 Ultra, Ora Good Cat GT, Tesla Model Y RWD, BMW i7 xDrive60, MG4 51 kWh, Mercedes EQS 500 4Matic, Tesla Model S Plaid, Tesla Model S LR Palladium, Toyota bZ4X AWD, Nio ET7 100 kWh, Tesla Model S Plaid (caps off), Tesla Model S Plaid (caps on), Nissan Townstar, Audi Q8 e-tron 55 Sportback, Mercedes EQS 580 4Matic SUV, BMW iX1 xDrive30, 2023 Mercedes EQA 250, Hyundai Ioniq 6 RWD, Nio EL7 100 kWh, Nio ET5 100 kWh, Lucid Air Dream Edition Performance, Nissan Ariya 87 kWh e-4orce, Toyota Mirai (hydrogen), Kia EV6 GT, MG4 Long Range, BYD Han, Hongqi E-HS9 Exclusive+, VW ID3 Pro 62 kWh facelift, Mercedes EQE 350 4Matic SUV, Maxus eT90, Tesla Model X P90DL (OP), Tesla Model 3 Performance (MC), Polestar 2 LR SM refresh, Mercedes EQE 350 4Matic, Citroen e-C4X, Jeep Avenger, Maxus Mifa 9, Polestar 2 Performance 2024, Honda e, Xpeng G9 Performance, Hyundai Kona 65 kWh MY2024, Nio ET5 Touring 100 kWh, Nio EL6 100 kWh, Volvo XC40 82 kWh AWD, MG4 XPower, Tesla Model 3 LR Highland, BMW i5 M60, HiPhi Z, HiPhi X, Audi Q4 e-tron 45 Quattro, Kia EV9 GT-Line, 2024 Polestar 2 LR DM, VW ID7 Pro, Opel Astra-e Tourer, Smart #1 Brabus, Mercedes EQE 43 AMG 4Matic SUV, Mercedes EQB 300 4Matic, Mercedes EQA 250+, Cupra Born 82 kWh, Smart #3 Brabus, Volvo EX30 Twin Performance, Fisker Ocean Extreme, Audi Q4 e-tron Sportback 45 Quattro, Nissan Ariya e-4orce Evolve+ 87 kWh, VW ID4 Pro 4Motion, Volvo EX30 RWD ER, Lexus RZ 450e, BYD Dolphin, BYD Seal U, BYD Seal Performance, Tesla Model 3 Performance Highland, KGM Torres EVX, Fiat 600e, Audi Q6 e-tron Quattro, BMW iX2 xDrive30, Nio ES8 75 kWh, 2024 Skoda Enyaq Coupé RS, Tesla Model 3 RWD Highland, Renault Scenic E-Tech 92 kWh, VW ID7 Tourer Pro, 2014 Tesla Model S 85, Xpeng G6 Performance, 2024 Audi RS e-tron GT, Mini Countryman SE All4, Mercedes EQE 53 4Matic+ SUV, Nio EL8 100 kWh, Polestar 4 LR DM, Audi SQ6 e-tron, Tesla Model X LR Palladium, Tesla Model Y LR RWD.
Zdroj dat: @bjornnyland