Degradace baterie je často diskutovaným tématem mezi zájemci o elektromobily. V tomto článku se podíváme na to, co degradace baterie znamená, co ji způsobuje, jak se měří a jaké jsou její skutečné dopady na provoz elektromobilů. Pro lepší pochopení využijeme data z reálných testů.
Co je degradace baterie?
Degradace baterie znamená postupné snižování její kapacity v průběhu času. Kapacita udává množství energie, kterou může baterie uchovávat, a její snižování přímo ovlivňuje dojezd vozidla. Typicky je uváděna jako procento oproti původní hodnotě; například 10% degradace znamená, že baterie nyní pojme jen 90 % své původní kapacity.
Co ovlivňuje degradaci baterie?
Degradace baterie závisí na několika faktorech:
- Věk baterie: Kapacita baterie se snižuje přirozeně i při nepoužívání.
- Počet nabíjecích cyklů: Jeden cyklus představuje nabití z 0 % na 100 %. Čím více cyklů, tím větší degradace.
- Styl nabíjení: Předpokládalo se, že rychlé nabíjení (DC) může způsobovat větší zahřívání a urychlovat degradaci, zatímco pomalejší AC nabíjení je šetrnější. Některé studie to ale vyvrací.
- Teploty: Extrémní horko nebo chlad urychlují chemické změny v baterii.
- Hloubka vybití: Časté vybíjení do nulových hodnot může také degradaci zrychlit.
Reálná data o degradaci baterií
Na základě testů na různých modelech elektromobilů můžeme lépe pochopit, jak se degradace liší. Níže jsou uvedeny vybrané příklady z měření:
Modely s nízkou degradací
- Hyundai Ioniq 2016 (28 kWh): Po 8 letech a 90 563 km má kapacitu 25,6 kWh, což představuje degradaci 1,5 % ročně.
- BMW i3 2019 (42 kWh): Po 4 letech a 152 691 km klesla kapacita na 37,4 kWh, což odpovídá 1,6% ztrátě.
- MG ZS EV 2019 (44,5 kWh): Po 2 letech a 24 080 km zůstala kapacita na 42,3 kWh, což znamená zanedbatelnou degradaci.
Modely s vyšší degradací
- Nissan Leaf 2011 (24 kWh): Po 8 letech a 108 000 km má kapacitu jen 9,6 kWh, což znamená ztrátu 54,3 %. Tento model patří k počátkům moderní éry elektromobility.
- Kia Soul 2015 (27 kWh): Po 7 letech a 100 833 km klesla kapacita na 17 kWh, což odpovídá 34,6% ztrátě.
- Tesla Model 3 Performance 2019: Po 2 letech a 80 000 km má kapacitu 67,2 kWh z původních 80 kWh, což představuje 7,9% degradaci.
Je nutno brát v potaz, že se vychází z omezeného množství dat. Zdrojem dat je @bjornnyland.
Vliv rychlého nabíjení (DC) na degradaci baterie
Tradičně se předpokládalo, že časté využívání rychlého nabíjení (DC) urychluje degradaci baterie kvůli vyšším teplotám během nabíjení. Nicméně, nedávné studie naznačují, že vliv DC nabíjení na degradaci nemusí být tak výrazný, jak se dříve myslelo.
Podle studie společnosti Recurrent Auto, která analyzovala data z více než 12 500 vozidel Tesla Model 3 a Model Y, byla míra degradace baterie mezi vozy nabíjejícími téměř výhradně na rychlých DC přípojkách a těmi, které se nabíjely prakticky jen na AC, statisticky podobná. To naznačuje, že moderní bateriové technologie a pokročilé systémy tepelného managementu mohou minimalizovat negativní dopady rychlého nabíjení na životnost baterie.
Vždy je třeba zohlednit, že u elektroaut dochází k rychlému vývoji. To co platilo např. před pěti lety, u dnešních modelů může být vyřešeno. Podobně jako ono DC nabíjení. Dříve díky horším vlastnostem při DC nabíjení mohlo docházet k vyšší degradaci. Dnes automobilky zvládají tepelný management během DC nabíjení lépe a to může být příčinou změny.
Mohlo by vás zajímat:
Nová studie: Rychlonabíjení nemusí snižovat životnost baterie EV
Jak ovlivňuje letní horko baterie elektromobilů?
Jak minimalizovat degradaci baterie?
- Preferujte AC nabíjení: Rychlé DC nabíjení používejte jen při delších cestách - závisí na vašem konkrétním elektromobilu.
- Nabíjejte částečně: Ideální je udržovat nabití mezi 20–80 %. Toto je velmi důležité pravidlo. Pokud plánujete vyrazit na delší cestu, nemusíte se bát nabít na 100%, jen byste měli do pár hodin vyrazit.
- Vyhněte se extrémním teplotám: Pokud je to možné, parkujte v garáži nebo stínu.
- Aktualizujte software: Některé automobilky vydávají aktualizace, které optimalizují správu baterie.
Shrnutí: Degradace není strašák
Degradace baterie elektromobilu je nevyhnutelný proces, který však nemusí zásadně ovlivnit každodenní použití. Moderní baterie jsou navrženy tak, aby vydržely stovky tisíc kilometrů. Správnou péčí můžete degradaci minimalizovat a zajistit dlouhou životnost vašeho elektromobilu. A i po vyřazení z vozu, může být baterie dále používana jako např. bateriové uložiště k FVE.